Ny leder rett inn i turbofart
- Publisert
- 15. september 2021
Mens det har blomstret opp med en mengde elektriske Porscher på veiene i vårt område det siste året, har det foregått et skifte i lederstolen hos Porsche Center Asker & Bærum. Ivar Brath Lien melder om salg med stadig nye rekorder, grunnet attraktive nye modeller og en usikker fremtid for prisingen av elbiler.
Norsk samferdselspolitikk med favorisering av elbiler har gitt Kari og Ola en gave ingen andre nasjoner er forunt. I resten av verden er elbiler minst like dyre som fossilbiler, og de store salgstallene glimrer naturlig nok med sitt fravær. Godt hjulpet av at infrastrukturen for lading heller ikke er vektlagt og ofte er mangelfull.
Svært godt 2020, enda bedre 2021
Men tilbake til Norge og rundkjøringen på Billingstad. Hos PCAB har mange potensielle elbilkunder kommet ned fra gjerdet og anskaffet en Taycan eller Taycan Cross Turismo, begge helelektriske.
– Det er liten tvil om at de to modellene har skapt en helt ny oppmerksomhet for oss, fordi hvis vi ser forbi den generelt enorme etterspørselen etter elbiler, tilbyr vi to modeller som langt på vei er skapt for norske forhold til en pris som er oppnåelig. Det har blant annet medført at vi har fått helt nye kunder som tidligere ikke har hatt Porsche. Og vi skal heller ikke glemme at mange eksisterende kunder har ventet på våre elbiler, forteller Brath Lien.
– Vi ber han om å utdype det litt nærmere.
– Vi kommer ikke unna sportslighet i så måte. Porsche har sørget for å gi elbilene den sportsligheten og kjøregleden som forventes blant kundene. Deretter er de praktiske slik Porsche er kjent for, selv en 911 byr på seter til fire personer og det er slett ikke alle sportsbiler som kan det. Lengst mulig rekkevidde betyr mye, og de som søker elbil har i høy grad oppdaget vi leverer både det og lading som er rask.
Firehjulstrekk er på plass også, og med luftfjæring kan Taycan og Taycan Cross Turismo heves og senkes etter behov, humør og underlag. Det gir høy fremkommelighet. Vi ser at mulighet for skiboks er essensielt for oppsiktsvekkende mange kunder, det indikerer aktiv livsstil med oppakning. Når de står ovenfor valget mellom 4- eller 5-seter er sistnevnte en klar favoritt. Signalene om at de to modellene brukes av og med hele familier er tydelig til stede, forklarer han.
Interessen for å anskaffe elbil fører til økt innbytte, også av Porsche.
– Fokus kan bli noe ensidig når man har to storselgere under samme tak, innrømmer Brath Lien. Det er på sin plass å legge inn et godord for både øvrige nybiler fra Porsche og bruktavdelingen som sørger for nye eiere til mange flotte Panamera, Cayenne og Macan som vi tar inn. Her er et viktig poeng fra vår side, nemlig at de nyere bruktbilene som leveres ut følger slavisk Porsches regler for bruktbilens standard, det vil si Porsche Approved Warranty som gir kundene en visshet tilnærmet lik nybilgaranti med dekning for biler som er inntil 15 år gamle.
Er du også en Porsche-entusiast? Les mer
Kundebehandling med stor «K»
Nå har det seg slik at senterets nye leder kjenner inngående til kundebehandling fra en bransje som krever kompetanse og høy servicegrad. Brath Lien kommer fra detaljhandel, senest fra Hi-Fi Klubben som Country Manager for 26 forretninger, en kjede for kresne lyd- og bildeentusiaster som ofte har veldig klare formeninger om hva de liker og ikke liker.
– Og der er vi på et vesentlig punkt for dette senteret som har vært et mantra fra første dag. Optimal service i et senter hvor alle skal føle seg velkommen.
Med elbil øverst på ønskelisten hos mange bilkunder har Taycan og Taycan Cross Turismo
vært døråpnere, har vi følgelig fått helt nye kundegrupper som ikke kjenner Porsche fra før. Det er fullt mulig å dra paralleller mellom ulike bransjer når det gjelder å forstå kundens behov og veiledning. Vi ser at mange merker og føler på at de har satt seg inn i en bil utenom det vanlige, og får høre at «Porsche selger en opplevelse». Det å selge premiumprodukter handler om å få kunden til å se verdien. forstå hvordan teknologien skaper en mye bedre kjøreopplevelse enn med andre merker, forteller han videre.
På lik linje med lyttekvelder for audiofile kunder i sin tidligere jobb, har Brath Lien stor sans for Porsche-senterets ulike tilbud for kundene av alle modeller som er blitt veldig populære. Disse strekker seg fra drive-outs fra senteret der kundene samles med sine biler, og kjører en utvalgt rute. For de som ønsker mer fart og spenning har kjøring på bane blitt en slager med stor oppslutning. Det kan være med egen bil, eller som deltaker i for eksempel Porsche World Roadshow. Her reiser Porsche verden rundt med en omfattende samling av biler med profesjonelle instruktører. Kundene kan melde seg på og få en opplevelse for livet.
– I år blir det 5 drive-outs, 2 banedager pluss Porsche World Roadshow. Vi må heller ikke glemme Porsche Track Introduction som består av ulike læringsnivåer, fra novise til svært dreven, forklarer Brath Lien som avslører stor sans for aktiv bilkjøring på sin egen fritid.
Ekte bilentusiast
Det er mange år siden kompisgjengen hans oppdaget tyske Nürburgring, et mekka for bilinteresserte som ønsker å kjøre på verdens mest krevende bane. For Porsche-lederens del har det hittil gitt langt over 200 runder. Blant kjennere er det er antall som gir anerkjennende nikk og tilsier at en behersker alle de 200 svingene som finnes der.
-Vi må ikke glemme hvor det hele startet for Porsche. Etter 356-modellene har 911 blitt et fyrtårn for vår merkevare, og vi opplever forunderlige effekter her også. Kunder har kjøpt sin første Porsche i en Taycan eller Taycan Cross Turismo, og dermed er basillen et faktum. De har kommet tilbake og anskaffet seg 911 i tillegg, avslutter Brath Lien.
Er du også en Porsche-entusiast? Les mer