Annonsørinnhold

SPENNINGEN STIGER FOR NYE MUSTANG

Publisert
16. juni 2021

I stedet for å bli oppspilt over at Mustang-navnet brukes på en elbil, bør du heller ta en tur innom Røhne og Selmer på Billingstad og prøve den. For det må være en grunn til at den er blant Norges mest populære elbiler nå.

I stedet for å bli oppspilt over at Mustang-navnet brukes på en elbil, bør du heller ta en tur innom Røhne og Selmer på Billingstad og prøve den. For det må være en grunn til at den er blant Norges mest populære elbiler nå.

Selvfølgelig vet Ford at navnet forplikter. Men det er en grunn til at selskapets første og helt nyutviklede elbil fikk navnet fra ikoniske Mustang. Tanken er nemlig at der den en gang satte ny dagsorden for selskapet (og bilverden for øvrig), markerer nye Mustang Mach-E et like stort skritt for både Ford og bilismen slik vi kjenner den. Hvis du fortsatt er oppspilt – les videre og tenk etter. Og ikke minst, se på bildene og si at den ikke er tøff. Vi tenkte det ja.

el-Mustang med Fords plassjef Marius Jagland Berntzen (t.v) og salgskonsulent Lars Koppang.

SUV: Med grei bakkeklaring er Mustangen klar for norske vin-tereventyr. Spesielt om du velger 4×4-versjonen. Den har mange allerede valgt, ifølge Fords plassjef Marius Jagland Berntzen (t.v) og salgskonsulent Lars Koppang.

Nå kommer store kvanta av Mustang

Nå som Ford er klar med en elbil, har de gjort veldig mye riktig fra første stund. El-Mustangen ble varslet for cirka tre år siden, og allerede da ble ventelister raskt fylt opp. Kundene viste neppe helt hva som ventet, annet enn at Ford-navnet i seg selv er et kvalitetsstempel de ønsket for sin elbil.

– Og så langt har Mustang svart til forventingene og mer til, sier Marius Jagland Berntzen som er plassjef hos Røhne og Selmer på Billingstad. Etter er heftig rush med utleveringer av de første bilene til ivrige kunder, er tilbakemeldingene svært positive. Vi syns det er interessant, fordi elbilkunder snur seg raskt etter nye modeller og er i større grad oppdatert gjennom ulike forum på nettet og så videre, fortsetter han.

Ford i Norge leide like godt inn fraktskip for å få bilene kjapt til Norge, og dermed føk Mustang inn på øverste plass i statistikken for flest nyregistreringer i Norge. Faktisk er det ulevert nesten dobbelt så mange Mustang som nummer to på statistikken i mai.

EGENART: Elektriske Ford Mustang Mach-E har klare trekk av sportsbilen Mustang både foran og bak. Det fungerer forbløffende godt og gir deg en stil som skiller seg ut i mengden.

Bredt utvalg

På få uker er det utlevert 73 stykk Mustang Mach-E fra Billingstad. Og mange flere er underveis, plassjefen mener at den raskt vil bli et vanlig syn i nærområdet. Men de har sørget for å beholde demobiler, slik at den kan prøvekjøres.

– Ja, kom innom og prøv den. Vi merker at den mottas godt i markedet og kundene velger Mustangen ut fra flere treffsikre grunner. Den byr på stor valgfrihet, siden den kan leveres med to- eller firehjulstrekk, standard- eller long range-batteri som gir inntil hele 610 kilometers rekkevidde. Deretter kan kunden velge ulike utstyrsnivåer og detaljer som utvidede assistansesystemer, komfortdetaljer og lydanlegg fra Bang & Olufsen, sier Jagland Berntzen.

Tiltalende: Mach-E leverer på de aller fleste parameterne, inkludert interiøret.

Tiltalende: Mach-E leverer på de aller fleste parameterne, inkludert interiøret.

Ladingen av Mustang varierer med batteriet man velger. Standardbatteriet tar imot inntil 115 kWh og kan lades for 8-9 mil på 10 minutter. Alternativt fra 10 til 80 prosent på cirka 38-40 minutter. Long Range-batteriet takler lading opp til 150 kWh og lades for 10-11 mil på 10 minutter. Her kan rekkevidden lades til 80 prosent på cirka 45 minutter.

– Prismessig er den absolutt attraktiv. Standardversjonen med bakhjulstrekk begynner på 422.00 kroner og er godt utstyrt. Men siden du spør, mange av de lokale kundene går for firehjulstrekk, Long Range-batteriet og alt utstyr. Det kan tyde på at de ønsker fremkommelighet – kanskje til en hytte – og mest mulig komfort på lengre turer. Da vil man se en prislapp rundt 600.000 kroner, avslutter Jagland Berntzen.

el-Mustang utenfor RøhneSelmer på Billingstad.

 

Ford Mustang Mach-E, elektrisk

  • Effekt m/firehjulstrekk: 351 HK/580 Nm
  • Batterikapasitet: 99 kWh Girkasse: Trinnløs
  • Bagasjeplass: 402/519/1420 liter Lengde: 4,71 meter
  • Bredde: 1,88 meter
  • Rekkevidde: 540 kilometer (WLTP) Lading: 45 minutter for opptil 80
    prosent v/150 kWh