Annonsørinnhold

Porsche treffer i Asker og Bærum

Publisert
19. november 2020

Porsche Center Asker og Bærum har akkurat rundet ett år, og til alt hell er de ansatte en energisk gjeng som har taklet et tempo uten like.

For inntil ett år siden var det ingen forhandlere av Porsche i Asker og Bærum. Det nærmeste senteret ligger på Ryen, og i ærlighetens navn måtte det bli en endring på det. Spesielt med tanke på at den elektriske modellen Taycan skulle lanseres. Men hvordan ville responsen bli på et lokalt Porsche-anlegg med alle funksjoner? Daglig leder Glenn Steiner løfter på sløret for en liten årskavalkade siden åpningen.

Ser fremover: ­Daglig leder Glenn Steiner er fornøyd med 2020, og ser positivt på fremtiden med flere spennende lanseringer.

Ser fremover: ­Daglig leder Glenn Steiner er fornøyd med 2020, og ser positivt på fremtiden med flere spennende lanseringer.

Trykk fra første dag

Det kan nesten virke som det har vært et vakuum etter en mer lokal forankring for Porsche. Det er tross alt en kjensgjerning at det bor mange slike rundt i garasjer i Asker og Bærum.

– Jo, det kunne nesten ikke blitt mer ståhei for vår del. Allerede flere måneder før åpningen i november var vi blitt vant med folk som gikk fordi og stirret inn gjennom panoramavinduene. Det ga en viss forventning til åpningen, men ikke i vår villeste fantasi hadde vi forutsett oppslutningen da dørene ble åpnet, forteller Steiner.

Han er ikke sen med å innrømme at beliggenheten til anlegget kort og godt har en høy kremfaktor. Det ligger svært synlig i rundkjøringen på Slependen, vis a vis Møllers store anlegg.

– Det er en viss eventyropplevelse å besøke oss. Kjør inn i parkeringshuset som alltid har god plass. Kjenn så hvordan spenningen stiger ved å gå gjennom tunnelen derfra, med Porsche-tema som leder inn til oss, lokker Steiner.

Er du en Porsche-entusiast?

Umulig å ikke bli nysgjerrig: Porsche-senteret ligger et par stenkast unna IKEA, og byr på et fullverdig utvalg av nye og brukte modeller.

Storselger allerede første året

Men hvordan har det gått forretningsmessig? Oppstart av en større bedrift krever gjerne innkjøring og tid til å bli etablert.

Det har vært et år som aldri vil bli glemt. Korona-pandemien treffer samtidig som vi starter utleveringen av elektriske Taycan. Det skapte mye uro på alle kanter. Kunder ble usikre på om det var umusikalsk å hente ut ny bil av ulike grunner. Vi valgte å se det litt an, og etter hvert kom kundene på banen. Det opplevedes litt som om mange ville fordrive det negative med et lyspunkt i hverdagen. Enkelte sa til og med at «man må ikke glemme å leve».

På verkstedet var det – og er fortsatt ventetid på 2-3 uker på grunn av stor pågang. Men oppsummert har det jevnet seg ut til full oppnåelse av målene som ble satt til oss i første omgang. Og vi har en oppfatning om at vi kunne ha solgt enda flere biler.

Ser vi på elektriske Taycan, har den truffet blink i vårt område og landet forøvrig. Av mer enn 1000 registrerte Taycan, har vi vært en stor bidragsyter til det salget, forklarer Steiner som er i ferd med å ruste opp salgskorpset med flere selgere.

Etterlyser bruktbiler

Men Porsches palett av modeller er mye mer omfattende enn som så. Han går nærmere inn på hvorfor de kunne solgt flere biler, som henger sammen med Porsche-historien.

Tilgangen på brukte biler har vært knapp. Allerede nå ser vi at lokale kunder har begynt å se seg om etter øvrige Porscher. I kjelleren har vi en egen Porsche Classic-avdeling for klassikerne, og lettere brukte Porsche. Her har salget gått over all forventning. Vi har signaler om at det kan bedre seg med tilgangen for 2021-sesongen hvor vi forventer flere innbytter, opplyser Steiner. Som smiler av at det totale salget av brukte Porsche som vil lande på et volum mellom 180-200 biler.

Se vårt utvalg av brukte biler

Venner av huset

Det brenner mye pasjon for Porsche mellom veggene på Slependen, og den deles med de som ønsker å være med. Med riktige forholdsregler til tross for Korona, har de blant annet klart å avvikle flere arrangementer som organiserte kjøreturer med kunder – og banetreff på Rudskogen. Alle med maksimal oppslutning.

Ned i det helligste: For mange er eldre ­klassikere fra Porsche det som teller mest. De har salgssjef for bruktbil Ole Morten Seville (t.h) full oversikt over.

Ned i det helligste: For mange er eldre ­klassikere fra Porsche det som teller mest. De har salgssjef for bruktbil Ole Morten Seville (t.h) full oversikt over.

Positiv energi: Det nye Porsche-senteret har befestet sin posisjon som et ­hyggelig sted å studere Porsche. ­Dessuten handler det mye om ­entusiasme for produkter og kundene. Her ved Yvonne Dymbe som tar hånd om Back Office.

Positiv energi: Det nye Porsche-senteret har befestet sin posisjon som et ­hyggelig sted å studere Porsche. ­Dessuten handler det mye om ­entusiasme for produkter og kundene. Her ved Yvonne Dymbe som tar hånd om Back Office.

Aktivitetene på sosiale medier står sterkt i det daglige arbeidet for å kommunisere og involvere Porsche entusiasten, med blant annet med fristende konkurranser. Premier som weekend-opphold på Fyri hotel i Hemsedal med tur-retur i Porsche har vært svært populære.

– Vi merker godt at vi tilfører bilinteressen i Asker og Bærum noe godt og positivt. Besøkende trives her og vi beskriver de som venner av huset. Det er slik det skal være med Porsche, nemlig entusiasme i alle ledd, avslutter Steiner.