Annonsørinnhold

Tre kjappe hos Bertel O. Steen

Publisert
15. september 2021

Gjennom sitt Mercedes-agentur er Bertel O. Steen ­synonymt med kvalitet for mange. Og med Kia- og ­Peugeot i stallen som også er representert av dem, er det plutselig trangt i utstillingen på Rud. På den andre siden betyr det et sjeldent bredt utvalg av gode og fornuftige elektriske mellomklassemodeller.

For kundene er den situasjonen selvfølgelig et gode, fordi Peugeot 2008, Kia Niro og Mercedes EQA representerer en usedvanlig treffende palett med elbiler ut fra dagens kjøpemønster. Mange vil ha bil i denne klassen, og det er stor variasjon i hvem kundene er.
-Det stemmer godt. Situasjonen er til de grader omvendt fra hva den var for et år til halvannet siden. Da var det lite å velge mellom. Nå er det som å komme inn i en velfylt forretning med gode grunner for å komme innom. Det mangler heller ikke på fasonger, farger og fornuftig leveringstid, forteller Stian Haug som er salgssjef hos Bertel O. Steen på Rud.

Haug forteller at invasjonen av elbiler har endret vaner og mange vrangforestillinger blant kundene.

-Vi opplever at elbilen har bidratt til å vaske bort mye av den tidligere merkeidentiteten. Ny teknologi med mye mindre mekanikk enn hos fossilbiler er en faktor som gjør kundene tryggere på merker de ikke kjenner så godt. Andre faktorer som stadig lengre og bedre rekkevidde og ladehastighet er klart et bidrag. Utstyrsnivået er blitt gjennomgående høyt hos mange merker, noe mange setter pris på, sier han videre.

Les mer om våre populære elbiler

Mindre merkebevissthet: Med moderne teknologi dukker interessante betraktninger opp. Det viser seg at kundene i større grad lar valget styres av elbilenes egenskaper.

Nye kunder til Mercedes

Haug forteller at tiden med velutstyrte mellomklassebiler har endret gamle mønstre. Et eksempel er Mercedes EQA, selskapets første elbil av det mer kompakte slaget. Her ser de at kunder over 60 år funnet noe de liker, og det er en kundegruppe som tradisjonelt har kjørt andre merker. Med EQA får de lyst på sin første Mercedes.

-Og det er den dyreste bilen av de tre vi snakker om. Også med tanke på ekstrautstyr som ofte må bestilles i forhold til de to rimeligere modellene. Det gjør at EQA kan ende opp som en svært velutstyrt og luksuriøs bil med siste skrik innen hi-tech fra sine større søsken.

En utløsende faktor er selvfølgelig at den kan leveres med firehjulstrekk, alle vet hva det betyr for mange nordmenn, selv om de nødvendigvis ikke er så veldig avhengig av det. Rekkevidden på gode 432 kilometer (WLTP-normen) bidrar til å gjøre EQA fristende. I vinter fikk vi anledning til å gjøre praktiske tester av våre egne elbil-modeller når det som kaldest, og det var godt å kunne notere at de ga rekkevidder som forventet.

-I andre enden av prisintervallet de tre bilene representerer, finner vi Peugeot 2008. Franske ingeniører og markedsførere var raskt på banen med hybridbiler først, og like mye på hugget etter å fronte fremstøtet med elbiler. Det har gitt de solide og gjennomtenkte plattformer og drivlinjer som blir stadig større i omfang. Dermed er det legitimt å hevde at elbiler fra Frankrike bør stå på handlelisten i mellomklassen – og i mindre og større modeller også.

SALGSSJEF: Stian Haug i Bertel O. Steen dom forhandler både Mercedes, Peugeot og Kia

SALGSSJEF: Stian Haug fronter en sjeldent rikholdig bilforretning, med skolerte salgskonsulenter.

Fransk fornuft

Peugeot 2008 er definitivt konstruert for å være praktisk. Men det betyr ikke at den mangler komfort eller opplevd kvalitet.

– Vi ser at mange oppdager hvor mye bil det er for pengene, og med subsidierte elbiler blir det naturlig nok et enda bedre regnestykke, kontra om det var en fossilbil. Peugeoten henvender seg like gjerne til førstegangskjøpere som veier bruksegenskaper høyest, som til de som ønsker en bil nummer to, forklarer Haug.

Kia vil langt

Haug liker ikke tanken på at disse tre elbilene skal sammenliknes.

– Her er det snakk om å utfylle hverandre i høyeste grad. Kia Niro spiller på sine strenger, de som søker maksimal rekkevidde vil finne den her. Med 452 kilometer vil den passere Mercedes EQA og fortsette et godt stykke lenger på veien. I tradisjonen tro er biler med opprinnelse fra fjerne himmelstrøk fullt lastet med ekstrautstyr.

Active-modellen koster 384.900 kroner, men avstanden opp til Exclusive-nivået representerer cirka 30.000 kroner ekstra. De færreste kundene nøler over den oppgraderingen, som innebærer både enda mer sikkerhetsutstyr og noe så limousin-aktig som oppvarmede bakseter, avslører Haug.

Summen av nye elbilmodeller i kombinasjon med Bertel O. Steens store anlegg på Rud med plass til flere merker og modeller er entydig. Det blir litt som å velge mellom Kiwi eller Jacobs på Holtet når du vil ha valgfrihet.

Nysgjerrig på elbilene våre?