Miljøverstingen som er bedre enn sitt rykte

Publisert
25. april 2019

Dieselbiler har blitt stemplet som en miljøversting de siste årene, men det er en sannhet med store modifikasjoner. Og for firmabiler er diesel fortsatt et naturlig valg.

Tar man medias omtale av dieselbiler de siste årene i betraktning, kan man få inntrykk av at dette er det siste man burde velge som firmabil. Ikke bare blir dieselbilene stemplet som miljøverstinger, man får også økte utgifter, via for eksempel bompasseringer og avgifter.

Men, er bildet virkelig så svart-hvitt som man kan få inntrykk av?

 

Lavere utslipp

Selvfølgelig ønsker alle så ren luft som mulig rundt seg. Men det ensidige fokuset på dieselbiler i forhold til luftkvalitet stemmer ikke nødvendigvis spesielt godt med virkeligheten. For eksempel er det like mye utslipp fra 15-16 av verdens største frakteskip, som fra alle bilene i hele veden. Og vedovner avgir mer svevestøv enn biltrafikken.

Sara Persson, firmabilkonsulent Møller Bil Rud, mener det også er viktig å skille mellom gamle og nye dieselmotorer.

–Dieselbiler har faktisk lavere NOx-utslipp enn bensinbiler, og nyere dieselbiler er generelt sett ikke ille når det gjelder utslipp. Hvis man for eksempel ser til Tyskland, så skiller myndighetene der mellom gamle og nye dieselbiler, på grunn av forskjellen i utslipp av NOx.

 

Anbefaler ikke ladbare hybrider

Ladbare hybridbiler er i vinden, og kan være et ypperlig valg for privatpersoner. Men for firmaer er ikke dette nødvendigvis noe smart valg, mener Persson.

– En dieselbil har mindre forbruk på mila, og trenger færre hestekrefter enn en bensinbil. Dermed blir CO2-avgiften lavere på en dieselbile enn på en bensinbil. Samtidig er det slik at ladbare hybrider ikke nødvendigvis er ideelle som firmabiler. Brukeren, som privatperson, har ikke noe insentiv for å lade og kjøre på elektrisk, og da blir bilen tung og dyr i drift. Så hybrid er nok det siste jeg vil anbefale som firmabil. Det kan være ypperlig for en småbarnsfamilie, men for eksempel for en selger som kjører mye og langt, vil det ikke være gunstig. I tillegg er det få alternativer dersom man trenger firehjulsdrift. Så foreløpig er det i hvert fall ikke noe bra alternativ som firmabil.

Ta heller taxi

Sara Persson mener dieselbiler vil være et fornuftig valg økonomisk sett, for veldig mange firmaer. Selv med myndighetens avgifter og tiltak mot diesel.

– Dersom man er redd for et dieselforbud, slik de har innført på de mest forurensede dagene for eksempel i Oslo, synes jeg ikke det er noe firmaer bør tenke så mye på. I fjor vinter slo dieselforbudet inn én gang. Og hvis man må inn til Oslo den ene dagen kan man alternativt ta taxi, og fortsatt spare penger på å kjøre dieselbil de resterende dagene.