Det kan bli en tradisjon med en årlig oppdatering fra Asker og Bærums lokale Porsche-senter. På samme tid i fjor, kunne vi fortelle om alt fra lansering av elektriske Taycan til kunstutstilling med Porsche som tema. Produsert av ingen ringere enn lokale Magne Furuholmen. Så hva har skjedd i 2022?
Som å puste igjen
- Koronagrepet slapp taket til slutt, og for en fysisk forretning var det som å få puste igjen, avslører Madeleine Lundberg som er Marketing & Event manager hos Porsche Center Asker & Bærum. Det er nå slik en gang at biler må oppleves i virkeligheten, enten det er fordi man bare er nysgjerrig og vil snuse på Porsche, er i tenkeboksen på anskaffelse eller har et konkret behov. For oss er det en del av hverdagen å skape entusiasme og spre merkets DNA og historie. Ingenting slår kunder som kommer på besøk med alle tenkelige behov som vi gjerne tar tak i, fortsetter Lundberg som er sjeleglad for å ha fått tilbake hverdagen.
-
leveringsklare Taycan på lager
2022 har selvfølgelig bydd på fortsatt elektrifisering av den norske bilparken, så også hos Porsche med Taycan som nå er tilgjengelig i flere modeller. Med en noe mer stasjonsvognformet hekk og mer plass for hytteturen, har både Sport Turismo og den noe mer terrengorienterte Cross Turismo vært fokusmodeller i år.
- Det er ingen tvil om at Taycan Cross Turismo har truffet kundene, sier daglig leder Ivar Brath Lien som forklarer at dens egenskaper er «typisk norsk». Og det er den sporty GTS-varianten som har blitt favoritten. Effektmessig ligger den mellom 4S- og Turbo-modellen, og de unike detaljene står øverst på ønskelisten hos de fleste kundene.
Brath Lien gleder seg over at det har vært et svært godt år for alle modellene på linje med fjoråret, utfordringene har vært leveringen av enkelte modeller. Det skyldes situasjonen hos underleverandører til Porsche, hvor deler ikke kommer i tide. Det forstyrrer produksjonen.
- Det er 911 som har kjent mest på de underliggende utfordringene, og det er synd. Etterspørselen og populariteten etter sportsbiler er stadig økende, og som med Cross Turismo er det GTS-modellen som treffer best. Vi har dessuten etterspørsel etter nye 911 GT3 RS som overgår leveringsevnen med stor margin, forklarer Brath Lien. De som vil sikre seg en elektrisk Porsche før neste år og momspåslaget, kan med fordel ta kontakt med oss nå. Her er det førstemann til mølla for biler på lager, og målt mot prisen på Taycan neste år, er det penger spart.
Mest aktive i Asker og Bærum?
For de som ikke er innsatt i Porsches verden, kan det være hensiktsmessig å forklare at opplevelser er et sentralt tema. Biler skal brukes, og da gjerne i en sammenheng med å oppsøke eventyr. Det kan nok virke en smule unorsk for uinnvidde, men lenger sør i Europa er såkalte drive-outs med likesinnede en høyst innarbeidet fritidssyssel. Blant flere merker. Slikt er på fremgang i Norge, uten tvil.
- Årets høydepunkt med oss som arrangør, er utvilsomt turen til Hadeland Glassverk med et 30-talls biler av alle typer og årsklasser som var med. Ved ankomst ble vi ført til glassblåserverkstedet «Glasshuset» hvor Magne Furuholmen ventet på oss, forteller Lundberg videre. Sammen med glassblåserne gjorde han en klump glødende glass til en av krukkene i hans utstilling «aizuri-e». Etter middag med betoning på lokal mat, fikk vi en introduksjon til utstillingen med Furuholmen.
Porsche-eiere med sans for å teste bilen på bane, er også blitt tatt vare på i 2022.
- Vi hadde to banedager, og har samlet på oss ytterligere erfaringer når det gjelder avvikling. Det er utvilsomt en populær syssel blant de frelste, men det er også tidskrevende. Derfor kommer vi til å være mer taktiske med valg av dager for disse eventene i 2023, slik at folk lettere kan disponere en dag eller to til banekjøring. For mange er dette den ultimate opplevelsen, men det må passe inn i hverdagen, forklarer Lundberg. Det ble dessuten banekjøring med inviterte kunder på årets Porsche World Roadshow på Rudskogen, her er fokus på dagens modeller – altså alle modellene vi har. Det gjennomføres av Porsche sentralt med en utrolig drill og presisjon – de som deltar får virkelig mange opplevelser i løpet av dagen. Det er en årlig gjenganger som vi gjerne vil ha nye kunder med på – også de som er i fase med å kjøpe. Det er nemlig et poeng fra Porsche, å gjøre merket tilgjengelig. Vi lever for å skape den unike hands-on opplevelsen som Porsche byr på.
Suksess på Porsche-festivalen
Lundberg nøler med å peke ut et av årets arrangement som det beste. Mer eller mindre fordi de er av svært ulik karakter og dermed vanskelig å stille opp mot hverandre.
- Helt klart. Vi var tilstede på årets store Porsche-festival på Rudskogen, som ansvarlig sammen med senteret i Oslo for salget av Porsche-gjenstander, klær og effekter fra lifestyle-sortimentene. Erfaringen vi satt igjen med var entydig, de som betjente pop-up butikken fikk ikke mange minuttene med ro. Det var som å selge varmt hvetebrød sa de. For de som kom til tomme hyller er det greit å vite at vi har et stort sortiment hos oss på lager, noe å tenke på til jul kanskje?
Ikke gå glipp av julekalenderen
Det foreligger flere planer for neste år allerede uten at datoene er spesifikke.
– Ice Experience er fantastisk om man vil teste Porsche på glatt føre. Det arrangeres av importøren sammen med forhandlerne, på et egnet sted med vinterlanskap. Her vil våre ulike modeller stå til disposisjon, alt under oversikt og regissert av dyktige instruktører. En dag på glatt føre er gull verdt for å lære om bilers grenser, bedre påfyll for å friske opp vinterkjøring skal man lete etter. Ta kontakt med oss for datoer, forteller Lundberg. Senere neste år blir en tur til vakre og idylliske Lærdal med fantastiske veier. Den arrangeres i samarbeid med vår Porsche Destination Charging Partner, Fyri Resort i Hemsedal. Flere drive-outs på ettermiddager eller helger er også planlagt. Vi vil sannsynligvis arrangere en helt spesiell tur til utlandet og et ikonisk løp, men det er fortsatt detaljer som ikke er spikret. Dessuten blir det gjentakelse på noe av det vi har gjort i år. De som er interessert i å få rede på bestemte sysler hos oss, bør melde seg på nyhetsbrevet via hjemmesiden vår, eller følge oss på sosiale medier. Her vil vi dele info når den er klar. Men før den tid er det en super julekalender på gang, og den bør være obligatorisk for alle, avslutter Lundberg med et lurt smil.