Norge er best i verden på elbil. Men hvordan er fremtiden for miljøbilen?
Volkswagen startet med elbiler allerede på 70-tallet, men da var ikke verden klar for den nye teknologien. I 2004 startet bilgiganten opp igjen utviklingen av rene elektriske biler, og lille Norge ble et springbrett for elbilen ut til resten av verden. I dag er markedsandelen for elektriske og ladbare hybrider i Norge på ca. 23 prosent.
FLERE DRIVLINJER I FREMTIDEN
Den viktigste årsaken til dette er insentivene fra staten, altså muligheten til å kjøre i kollektivfeltet visse tider på døgnet, reduserte avgifter, momsfritak, gratis parkering og lading på offentlige parkerings plasser.
– I tillegg er lave driftskostnader en viktig faktor. Hvis du deler regningen for drivstoff til en fossil bil i 10 deler, betaler du bare 2 deler for å kjøre på strøm, forteller markedssjefen for miljøbiler ved Møller Bil Asker og Bærum, Kenneth Oddaker.
Oddaker påpeker likevel at ren elbil ikke passer for alle.
– Man må også tenke på begrensningene, særlig når det kommer til rekkevidden på kalde dager. Men teknologien er i rask utvikling.
Han forteller at framtida er flere miljøvennlige drivlinjer. Man skal kunne velge det som passer en selv best, enten det er bensin, biogass eller ren elektrisitet.
– I tillegg så skal vi ha biler som går på hydrogen. Dette kommer for fullt nå fram mot 2020, sier Oddaker.
For de som har behov for å kjøre lengre strekninger enn hva som er mulig med elbil, er hybridbiler et godt alternativ. Hybridbilen kombinerer fossilt drivstoff med elektrisitet. Teknologien har vært på markedet en stund allerede, men utviklingen går raskt fremover. Med ladbare hybrider kan man nå lade bilen med ren elektrisitet gjennom en ladekabel utenfra, istedenfor at bensinmotoren produserer strømmen. Man har da også muligheten til å kjøre opp til 50 kilometer på strøm, noe som dekker Ola og Kari sitt daglige kjøremønster der vi kjører 35 kilometer i snitt om dagen.
NORDMENN ELSKER E-GOLFEN
Volkswagen bygger bilene sine på plattformer. En ny MQB plattform er bygd for flere drivlinjer i som igjen betyr at du selv kan velge hvilken drivlinje du ønsker å kjøre på – bilen er den samme uansett hva du velger. Og nordmenn elsker vår elektriske eGolf.
– Golf er den mest solgte bilen i Norge. eGolf er den aller mest solgte elektriske modellen i Norge. Det er en folkebil, og det gjelder helt fra du får førerkortet til du er pensjonist. Når Volkswagen valgte å lage en elektrisk Golf, så traff de et veldig stort marked, forteller Oddaker.
Møller Bil Asker og Bærum fokuserer på å fremme alle miljødrivlinjene.
– Vi har en egen hurtigladestasjon for strøm, og en egen biogass-stasjon for våre kunder som ønsker å kjøre på Biogass, spesielt for nyttekjøretøy. I fjor solgte vi drivstoff fra biogass-stasjonen vår tilsvarende 28 000 ganger tur-retur Oslo-Trondheim. Det vil si at i vårt nærmiljø har vi vært med på å bidra til at det kjøres miljøvennlig.