Veien til Lamborghini Urus går via LM002

Publisert
10. oktober 2017

Endelig løsner det om den lenge ryktede super-SUVen Urus fra Lamborghini. Og det kobles opp mot ikoniske  LM002 – selveste urfaderen blant luksus- og super-SUVene. Spørsmålet er om vi ikke hadde foretrukket en strøken LM002 – nå som Lamborghini har postet nye bilder og info av sin egen (chassis #12231) museumsbil som er restaurert etter alle kunstens regler hos spesialavdelingen Polo Storico.

Det kan sikkert diskuteres hvor mange som egentlig venter på Urus i en tid hvor alternative drivlinjer favoriseres sterkt av myndighetene her til lands. Men for de som gir blaffen i avgifter og vil betale prisen, har Urus alt som skal til for å bli vinneren av snobbing til fjells. Heldigvis har Lambo forsynt Urus med teknologi som skal gjøre den ekstra habil i terreng, inkludert sand. Det vet vi ikke mye om før den faktisk er testet. Med Audis turbo-V8 fra blant annet RS6 på plass i oppumpet versjon, er det snakk om rundt 650 HK.

Monster: I sin tid var Lamborghini LM002 fullstendig uhyrlig. Historien vil ha det til at den fikk lasteplan fordi sjeikene ønsket å bruke den på falkejakt.

Legenden viser vei for lansering

Nå oppgir Lambo at Urus vil lanseres på en spesiell dato. Den 4. desember 2017 er det 25 år siden produksjonen av LM002 opphørte og Urus slippes løs. For å hausse denne anledningen opp byr selskapet på et historisk tilbakeblikk med LM002 som i utgangspunktet ble skapt av helt andre grunner enn lek og moro. På slutten av 70-tallet skapte de offroaderen Cheetah for militært bruk, mens LM002 dukket opp i 1986 på bilmessen i Brussel med V12-motoren fra Countach Quattrovalvole.

I Norge: Det finnes minst en slik i Norge som er rød, gjett om den er synlig i trafikken.

Snedig konsept

Den var bygget i alu og glassfiber med firehjulsdrift, transferkasse og tre differensialsperrer. Klatreevnen var forbløffende, likeså toppfarten på over 200 km/t på voldsomme pucker fra Pirelli, dette var spesialutviklede Scorpion-dekk som fløt på sanden. Det ble produsert 300 biler mellom 1986 og 1992, og den regnes i aller høyste grad som et ikon – og det finnes minst én slik i Norge.

Airbag? Det er på sedvanlig, italiensk vis en pussig førerplass med et batteri av varsellamper. Historien vil ha det til at det blinket titt og ofte i de ulike.

Supermotor: LM002 fikk motoren fra Countach som ga rundt 450 HK.

LM002s forgjenger: Det var her det hele startet. Cheetah var bygget for militære formål, men så var det noen som så nye muligheter.

Ekstrem buggy: Den åpne stilen gir assosiasjoner til både buggy´er og Mini Moke…