Annonsørinnhold

Våre rådgivere

Publisert
19. desember 2018

– I stedet for å brenne inne med drøssevis av ubesvarte spørsmål om bilkjøp, ta kontakt med oss, sier markedssjef Christian Holter hos Audi Møller Asker og Bærum.

Dagens bilselger må i mye større grad fungere som en sparringspartner for kundene, basert på kunnskap og erfaring selger besitter. Fordi markedet har aldri vært mer komplisert og uoversiktlig, for å si det rett ut.

 

bilvalg for fremtiden

I en tid hvor ren bensin- og dieseldrift så og si ble tilnærmet gammelmodig over natten til fordel for hybrid- og spesielt elbiler, er det også blitt mye mer krevende å svare på kundenes spørsmål. Selvfølgelig ønsker de å sikre bilvalget for fremtiden, ingen ønsker en bil som ikke er likvid på få år. Det bør ikke komme som en overraskelse at dette vaklende framtidsscenarioet er like vrient terreng å orientere seg i for selgeren.

Markedet i vårt distrikt stiller egne krav til innsikt, i og med at Asker- og Bærum-kundene har sine daglige transportbehov i tillegg til fritiden. Men de har noen verktøy; erfaring, bransjeinnsikt og nettverket som importøren har med politikerne og myndigheter. Det gir en viss mulighet til å tolke retningsendringer og konsekvensene de kan gi for kundene.

Dagens bilselger må i mye større grad fungere som en sparringspartner for kundene, basert på kunnskap og erfaring selger besitter.

– Stemmer det, slik det er i dag har vi et puslespill som mangler brikker, men som likevel må gå opp. Det er frustrerende for alle – mange usikkerhetsmomenter gjør fornuftige avgjørelser utfordrende. Ta for eksempel den store gjengangeren; mange lurer på hvor lenge kan elbilene benytte kollektivfeltet før det er stopp, og bussen må slippe frem. Da kan vi for eksempel støtte oss til registeringsstatistikk som gir et bilde av virkeligheten.

Hvor mange elbiler er registrert kontra det myndighetene mener er grensen? Eller om anskaffelse av bensin- eller dieselbil overhodet lar seg forsvare med tanke på å bruke den i femtidens byer og med tanke på videresalg, fortsetter Holter.

Møller Bil Asker og Bærum

ulike bilbehov

Derfor er det viktigere enn noensinne å analysere kundens behov og bilbruk. Når det kommer til stykket er det mange faktorer som kan påvirke en anskaffelse. Har husstanden én eller flere biler? Hva slags bil eller biler? Blir den eller de brukt i rushtrafikk inn mot Oslo? Er noen av de elektriske? Eller brukes den mest til lokal kjøring og til hytta i helgen? Kanskje man skal ha en elektrisk ”bybil” og en større og kraftigere fossilbil til hytteturer- og langkjøring? Svarene her vil så klart gi store utslag i valgmulighetene ut fra dagens politikk. Svært ofte er det enklere å tolke sine egne bilbehov, når man har kikket gjennom de med oss som håper å vite mer om de lange perspektivene.

Finansiering er blitt et eget fag med alle ulike muligheter av eie- og leieformer. For kunden er det igjen viktig å få forespeilet alternativene som passer, noe som blir en høyst individuell tilpasning.

– Ved å innføre privatleasing har det åpnet seg helt andre muligheter for bilhold blant private. I stedet for å eie bilen når den er betalt, vil man kunne levere den inn uten noen flere hensyn. Dermed blir det en avveining om det kan passe bedre med tanke på all usikkerheten for fremtiden i forbindelse med bil, sier Holter.

 

skreddersydd utstyrsliste

– Til slutt kommer valget som tidligere var den største utfordringen. Nemlig å velge riktig utstyr til bilen man ønsker. På det punktet har det aldri vært større utbud og muligheter for skreddersøm fra fabrikken. Den enorme valgfriheten gjenspeiles i meterlange utstyrslister, og er til å bli matt av for selv drevne.

Derfor har vi sørget for å ligge foran kunden ved å predefinere biler som er spesifisert etter popularitet. Med statistikk er det mulig å forutse hva kundene vil ha og hvilke modeller som er populære brukt, og for å unngå lang leveringstid vil vi alltid ha kurante modeller i bestilling og på lager, avslutter Holter.

Møller Bil Asker og Bærum, Billingstadsletta 2, 1312 Slependen, Tlf.: 24 03 25 00