Skotvedt Asker og Bærum er sikker i sin sak; med ny privatimportør på plass skal igjen Honda tilbake til tidligere høyder.
Honda har alltid vært et kjært barn for den historiske familiebedriften Skotvedt. Tradisjonen går så langt tilbake som til 1970 da Hanne Skotvedt startet importen av bilmerket fra Japan. I 2003 var det sønnen Axel Oscar Skotvedt Sundling sin tur – med det fikk han det ærefulle oppdraget av å bringe stafettpinnen videre som daglig leder. Siden da har blant annet Kia delt pallplassen med den populære japaneren, men nå skal Skotvedt igjen tråkke opp den originale stien.
– Fra og med 1. juli kan vi glede våre eksisterende og nye kunder med at vi skal rendyrke Honda igjen og derfor bare selge dette merket hos oss. Vi kjenner merket best og bærer agenturet med stolthet. Det vil gagne våre mangeårige og trofaste Honda-kunder, sier Axel.
GAGNER KUNDENE
Med det sagt vil Axel gjerne oppklare alt medieoppstyret rundt bilprodusenten for det norske folk; Europa-kontoret til Honda Motor skal kanskje ikke lenger stå for importørvirksomheten her i landet, og det skal en privat importør inn på banen. En slik endring forventes å skape ny giv rundt merket i Norge.
– Det at saken har fått en så negativ vinkling i media skyldes hovedsakelig utydelig kommunikasjon fra Honda Motor Europe sin side. Med overskrifter som at fabrikken trekker seg ut av Norge, er det ikke rart at forbrukerne føler en usikkerhet knyttet opp til merket.
Ved et importørskifte er det mer sannsynlig at Honda blir synligere og får vesentlige høyere markedsandeler på det norske markedet, sier Skotvedt.
FEIRER
Overgangen til en privat importør vil ifølge nettsiden Nyttombil bety at norske Honda, verdens største produsent av motorer, igjen vil ha direkte kontakt med fabrikken og ikke via regionale nordiske kontorer. Med det vil bilprodusenten få en betydelig større tilstedeværelse på markedet, og der det trengs, vil salgsvolumet bli høyere. Bortsett fra i Europa er Honda et ledende bilmerke og et meget sterkt varemerke. Nå forteller Axel at Norge står for tur:
– Honda fortjener gullplassen. Bilprodusenten har en helt unik kvalitet på sine biler og er dessuten langt fremme når det gjelder teknologi. Honda har blant annet verdens mest solgte SUV. Vi har klokketro på Honda. Faktisk så mye at vi i familien min har et eget slagord; ”Det er synd på alle som ikke kjører en Honda”.
For å feire at bilforhandleren nå går tilbake til de opprinnelige røttene sine, overrasker de kundene sine med en gledelig kampanje. I hele juni kan en sikre seg enten Honda CR-V, Honda Civic eller nykommeren Honda HR-V til en svært gunstig pris. Innen sommeren setter inn for fullt kan man hente hjem sitt nyeste familiemedlem