Vi syns nye Techrules Ren RS er en gedigen oppvisning i kinesisk kreativitet. At den også er av det ekstremt sporty slaget gjør absolutt ingenting.
Her blir det litt av «hvor skal vi begynne»? Techrules dukket opp på Geneve-utstillingen for to år siden og skapte hyggelig oppmerksomhet med GT96 og AT96. Nå, to år senere, har de gått videre med det opprinnelige Ren-konseptet som var en 3-seter. Som RS er det blitt en strippet og racingklar 1-seter som fortsatt er ført i pennen av Giugiaro som er verdenskjent for sin kapasitet innen bildesign.
Biler fra Østen henger fortsatt etter vestlig design i generelle vendinger, det er ikke godt å si hvordan Ren ville sett ut uten hjelp fra Giugirao. Men vi kan vel være enige om at «single-seater»-formen er både ekstremt oppsiktsvekkende og trolig temmelig upraktisk i bruk… Men når det kommer til teknologi, har vesten mindre å lære bort. Ren RS er en høyst spesiell oppvisning i alternative drivlinjer, den består av jet-turbiner og elektromotorer. Techrules kaller det en Turbine-Recharging Electric Vehicle (TREV).
Det kunne holdt med det, men realiteten er vesentlig mer sammensatt. Ren RS kan leveres i flere ulike konfigurasjoner, fra 858 HK via fire elektriske motorer (én på hvert hjul). Deretter kan man velge mellom to ulike rekkevidde-forlengende dieselturbiner: enten en på 40 HK eller to stykk på 107 HK som sitter plassert på hver sin side av føreren. Sistnevnte vil nok høre best hjemme i den villeste konfigurasjonen av Ren RS – her får man seks elektromotorer – én på hvert forhjul og to på hver av bakhjulene. Da har man 1.287 HK og totalt 2.340 Nm (!?) til rådighet. Velger man denne hybrid-toppkonfigurasjonen som har en 80-liters dieseltank i bunn av bilen, blir rekkevidden 1.170 kilometer – eller tur/retur Oslo-Stockholm.
Med en vekt på knappe 1,8 tonn blir ytelsene deretter, 0-100 km/t tar cirka 3 sekunder og toppfarten er oppgitt til 330 km/t. Likevel skal den være en svært spotslig opplevelse ved rattet, blant annet ved et understell som har kopiert anerkjent GT-teknologi og dempere/fjærer fra tyske KW. Techrules har oppgitt at de vil ta bestillinger på Ren RS, med en produksjons- og leveringstid på 2 år.