Kan Ducatis nye elsykkel vise til samme utstrålingen som motorsyklene?
Vi skal ikke stikke hodet ut og si at Ducati er bedre enn andre MC-merker, men at de har en særegen design med ditto utstråling – er det ingen tvil om. Så spørs det om de har klart å omsette sin spesielle formfaktor til noe så «enkelt» som en elsykkel.
Med alt som skal ha plass i og rundt en MC-ramme, åpner det for krumspring i designen. For en sykkel er det enklere, pedaler, kjede, gir, fjæring og bremser. Ingen kåper eller bensintanker som åpner for kreativitet. Ved første øyekast oppleves Ducati MIG-RR ganske tradisjonell for heldempede terrengsykler. En velprøvd rammegeometri som har eksistert lenge.
Elsykkelen som ble vist i fjor vakte oppsikt, kanskje mest fordi den var uventet. Uansett er det en lekker sak som er priset til 6.250 Euro, men da er også lov å forvente kvalitetskomponenter. Motoren er levert av Shimano, E8000 som drives av et 504Wh batteri. Fox Factory Kashima-dempere sørger for 170 mm vandring foran og 160 mm bak, Shimano Saint skivebremser med 4 kalippere, Mavic-hjul på 29 tommer foran og 27,5 bak, og ikke minst «livery» av D-perf med Aldo Drudi i spissen. La oss ikke glemme at Ducati Style Center har vært med i kulissene hele veien.