Sykle i stor stil

Publisert
29. januar 2019

Kan Ducatis nye elsykkel vise til samme utstrålingen som motorsyklene?

Vi skal ikke stikke hodet ut og si at Ducati er bedre enn andre MC-merker, men at de har en særegen design med ditto utstråling – er det ingen tvil om. Så spørs det om de har klart å omsette sin spesielle formfaktor til noe så «enkelt» som en elsykkel.

Med alt som skal ha plass i og rundt en MC-ramme, åpner det for krumspring i designen. For en sykkel er det enklere, pedaler, kjede, gir, fjæring og bremser. Ingen kåper eller bensintanker som åpner for kreativitet. Ved første øyekast oppleves Ducati MIG-RR ganske tradisjonell for heldempede terrengsykler. En velprøvd rammegeometri som har eksistert lenge.

Elsykkelen som ble vist i fjor vakte oppsikt, kanskje mest fordi den var uventet. Uansett er det en lekker sak som er priset til 6.250 Euro, men da er også lov å forvente kvalitetskomponenter. Motoren er levert av Shimano, E8000 som drives av et 504Wh batteri. Fox Factory Kashima-dempere sørger for 170 mm vandring foran og 160 mm bak, Shimano Saint skivebremser med 4 kalippere, Mavic-hjul på 29 tommer foran og 27,5 bak, og ikke minst «livery» av D-perf med Aldo Drudi i spissen. La oss ikke glemme at Ducati Style Center har vært med i kulissene hele veien.