Annonsørinnhold

Storfamilien på eldrift

Publisert
2. juni 2021

Ikke før utbudet av elbiler begynner å bli omfattende, kommer de mer praktiske bilene for fullt. Vi har testet Citroen ë-SpaceTourer som enten bringer 9 personer helektrisk rundt, alternativt med mye last. Eller kanskje i en kombinasjon, med ganske mange mennesker og ganske mye last?

I første øyekast ut ser den sorte ë-SpaceToureren ut som moderne kassebil. Formene er tiltalende uten fiksfakserier. Det er til og med lite som røper at det er en ekstra romslig bil, et inntrykk som forsvinner fort når en dør åpnes. Det er som å lukke opp en dør – hvor du ikke aner noe om hva som skjuler seg på den andre siden – og viser det seg å være et fullt møblert rom.

Romskip på hjul: Helelektriske ë-SpaceTourer er et funn for de som skal frakte mange mennesker komfortabelt.

Romskip på hjul: Helelektriske ë-SpaceTourer er et funn for de som skal frakte mange mennesker komfortabelt.

Glupsk

For det er nemlig det synet som lurer bak de sotede vinduene som gir illusjonen av en kassebil. Innvendig er ë-SpaceTourer mest som en salong med innbydende atmosfære. To skinnkledde seterader står sirlig oppstilt bak setene foran, og venter på passasjerer for eventyr.

I realiteten er dette en flerbruksbil, og kanskje noe av det mer praktiske man kan kjøpe hvis man er en aktiv familie med mange behov og ulike sysler. Det er gjort mulig ved at seterader kan enten flyttes, legges ned eller kort og godt løftes ut for mer plass til bagasje eller transport. Det er dermed opp til deg om du skal ha med barnas venner på fotballkamp hvor det blir mindre bagasjeplass, eller om du skal hente gipsplater på et byggvarehus uten andre i bilen bortsett fra på kartleserplassen foran.

ë-SpaceTourer leveres i to ulike lengder, enten som Medium på 4,95 meter eller XL som måler hele 5,30 meter. Det gir et spenn i seteplass mellom 5 til 9 personer ombord, også etter hvilken av versjonene Business eller Shine. Fleksibiliteten for sitteplasser er av det gode slaget, velger du «lounge-løsningen» med 6 eller 7 seter, kan setene på rad 2 snus for de gode samtalene. Plukker du ut seteradene får du enten plass til 3967 liter bagasje, eller 4554 liter. Begge med et praktisk gulv som er flatt.

Nysgjerrig på bilen

 

To versjoner

I tillegg til nevnte innredningsmuligheter er det ytterligere egenskaper som gjør ë-SpaceTourer ekstra praktisk. Med en høyde på 1,90 meter vil den få plass under taket i parkeringshus. Vi noterer videre en smart detalj, den er utstyrt med to skyvedører, én på hver side. Det gir en mye mer fleksibel inn- og utstigning, og det gjør at denne trafikken går raskere også hvis begge dørene brukes samtidig.

Testbilen er en Shine-versjon i XL som er den mest påkostede. Her er sidedørene elektriske i tillegg, med fotsensor for optimal enkelhet i bruk.

Den rimeligste Business-versjonen er utstyrt med et batteri på 50 kWh som gir en rekkevidde på 230 km (WLTP). Alternativet er på 75 kWh som gir en rekkevidde på 330 km. Denne bør nok være det smarte valget. Hurtiglading er på alles lepper for tiden, her finnes det en kapasitet på romslige 100 kilowatt. Lading kan styres via en app for smarttelefoner.

Citroen har det enkelt å velge motorisering, begge versjonene leveres med en elmotor på 136 HK og 240 Nm.

Prisen strekker seg fra 429.800 til 589.000 kroner, vel og merke før man begynner å plukke fra en liste med ekstrautstyr. Velger du Shine-modellen er det meste av det interessante inkludert i prisen, som nevnte elektriske skyvedører, headup-display, ryggekamera, Bi-Xenon hovedlys og så videre. App-styring ble nevnt, inneklimaet i ë-SpaceTourer kan også styres fra kjøkkenvinduet eller kontoret før kjøreturen.

Bare en kassevogn? Vi har knapt sett en mer anonymt talent. Bak den mørke fasaden lurer egenskaper som tok oss på sengen.

Flytter grenser: Det er ingen tvil om at tiden med primitive flerbruksbiler svinner hen. I stedet får man alle funksjoner og detaljer som i personbiler.

Les mer om eSpaceTourer

Bryter tradisjoner

Tiden med spartanske og/eller primitive flerbruksbiler er langt på vei over. Det er mulig jus og allmenne hensyn til menneskets trivsel har spilt en rolle, fordi ingenting tilsier at fokus på godt arbeidsmiljø ikke burde gjelde yrkessjåfører. I og med at ë-SpaceTourer er basert på Citroen Jumpy som er myntet på mange timer bak rattet hver dag, ligger det i kortene. Samtidig skal det sies at utstyrs- og komfortnivået har gått opp generelt.

Uansett, du svinger lett på plass bak et sportsratt kledd i deilig skinn. Det er like bekvemt skinn i setet, som for øvrig har god sittekomfort – ja, faktisk på personbilnivå. Forskjellen er at du sitter over trafikken med god oversikt.

Fullastet komfort

Citroen lover en lydløs elmotor. Og det stemmer, uten diskusjon. I ettertid falt undertegnede litt i tanker over fenomenet. Ikke én gang under testens gang ble lydbildet viet en tanke. Det er mulig at vi begynner å bli vant med stilheten som følger elbiler, eller er det en form for ignoranse? Det trinnløse giret gjør heller ikke noe uvesen av seg, du tar deg frem som ë-SpaceTourer er et magisk teppe. Med alle tenkelige funksjoner som moderne biler er utstyrt med, mangler det ikke noe her heller. Citroen har vært rause med å gi flerbruksbilen komfortfunksjoner som sikrer alt fra støtte for Apple Car Play og Android Auto, DAB, 7-tommers berøringsskjerm og herlig lyd fra et kapabelt Denon-anlegg. Det er derfor fort gjort å lulle seg vekk i annet enn selve kjøringen, tross at dette skal være en test.

Med batteripakken plassert i bunnen av ë-SpaceTourer (noe som er i ferd med å bli gjengs for «alle» elbiler) får den et lavt tyngdepunkt tross en viss høyde på karosseriet. Med fornuftige 17-toms hjul er den sporsikker og lettkjørt. Det er ingen magi bak rattet som man opplever i sportslige biler, men desto mer effektivt. Som tidligere erfart med flerbruksbiler har de en egen evne til å sluke tid og mil. Uten å gi følelsen av utmattelse.

Klar for tur: Daglig leder Jens Farber hos Mobile i Asker kjører aldri alene for å handle lunsj lenger, av opplagte grunner.

Drømmescenario?

Lading er uproblematisk, men det må regnes inn et visst tidsforbruk om det kjøres langt og mye. Med det lille batteriet på 50 kWh tar det 30 minutter å lade opp til 80 prosent. Med det større batteriet bør noe mer tid beregnes. Den er heller ingen sprinter slik enkelte elbiler oppleves. Vi mistenker at den er giret for trekkraft fremfor spurt, og det er smart med opplastning som vil være en del av hverdagen.

Vi har en drøm. Hvis ë-SpaceTourer var selvkjørende slik vi fantaserer om i fremtiden, burde det vært mulig å svinge forsetene 180 grader rundt. Da kunne man overlatt rattet til seg selv og hatt komplett «lounge-kose-prate-stil» med sine passasjer bak i bilen, stille, komfortabelt og sosialt. Inntil det skjer, er ë-SpaceTourer en spennende og god smak på fremtiden for flerbruksbiler.

Lyst til å prøvekjøre?

Citroen ë-SpaceTourer, elektrisk flerbruksbil

Effekt: 136 HK/260 Nm

Girkasse: Automatisk

0-100 km/t: 13,1 sekunder

Bagasjeplass: Opptil 9 personer eller inntil 4554 liter (XL-versjonen)

Lengde: Opptil 5,30 meter (XL-versjonen)

Bredde: 1,92 meter

Rekkevidde: 330 kilometer med 75 kWh batteri