2018 ligger an til å bli et stort år for nye bilmodeller. Av det nyttige og mindre nyttige slaget.
Å si at et enkelt år byr på ekstra mange bilnyheter blir feil, for stadig kortere sykluser på modellene gjør at hvert år blir rike på lanseringer. Likevel drister vi oss til å si at 2018 er blant de mer spennende.
Vi går rett på sak, med egne kunnskaper og lånt inspirasjon fra tyske Autobild og Auto, Motor und Sport som sitter nært kildene:
Audi: Her kommer superviktige A6 (med hybrid) på plass før sommeren, etter at BMW og Mercedes har lansert 5-serie og E-Klasse. Avant følger etter sommerferie i Tyskland, og undervurderte Allroad skal også komme i år. Den nest viktigste nyheten fra Ingolstadt blir elektriske e-tron som er basert på Q5-plattformen. Forvent lansering på slutten av 2018. Det vil komme en helt ny Q3 rett før e-tron som måler 4,5 meter og dermed gir plass til en mindre Q2 etter 2018. De som søker elegante proporsjoner kan se frem til A7 Sportback, eller om det frister mer med Audis største SUV blir Q8 aktuell. Videre renner det på med facelift av TT, lansering av SQ2, RS 5 Cab og Sportback, RS Q5, S8 og A1. Et svært travelt år med andre ord.
BMW: Mest nytelse kommer vel med i8 Roadster, mens mest opphisselse bør komme med M2 Competiton som får en nedtunet motor fra M4! Men mest viktig er nye 3-serie (Kode G20) som vil bli tilgjengelig når tyskerne har hatt sommerferie. For norske kunder henger ikke X5 langt bak, og den kommer i en ny versjon midtveis i år – også som hybrid. Hvis ikke den holder størrelsesmessig vil store X7 dukke opp på tampen av året, også den med hybrid (xDrive40e). Noen hakk ned igjen vil det komme en ny X4 og en X2, på luksussiden 8-serie, og sporty Z4.
Citroën: Her kan det bli spennende med nye C5 som er basert på CXperience Concept, og den oser av dristig design slik bare Citroën kan. Selskapet vil posisjonere den opp i klassene, og vil trolig tilby en plugg-inn-hybribløsning på 250 HK og en rekkevidde på 60 kilometer. Men før det vil en C5 Aircross bli tilgjengelig med hybrid drivlinje som Citroëns første.
Ferrari: Her kommer den smukke kabrioletetterfølgeren til California T, kalt Portofino med hele 600 HK. For de som søker en skarpskodd versjon for banebruk av 488, vil en GTO-versjon dukke opp med cirka 700 HK. Den kan betraktes som en etterfølger til 458 Speciale.
Ford: Mye tyder på at vi får se kompakte Model E som går i strupen på Opel Ampera-e og Tesla Model 3, med flere. Mye tyder på to versjoner, en plugg-inn-hybrid og viktigere: en ren elversjon med en rekkevidde på minst 300 kilometer. Dessuten kan en ansiktsløftet Focus muligens by på en mildhybrid-løsning under panseret. Vi kjenner lite til den og i hvilken grad den baserer seg på eksisterende Mondeo (som også kommer med facelift i år) som leveres med hybrid. For fartsfrelste Ford-fantaster går rykter om en RS500-versjon av Focus med 400 HK.
Honda: På nyttesiden vil vi få se en ny CR-V, som skal bli tilgjengelig som en hybrid på slutten av året. Hvis det motsatte lokker vil det komme en takløs versjon av den ville superbilen NSX, og i anledning av merkets 70-årsfeiring vil det komme en plagsomt tøff S2000.
Hyundai: Her hviler forventningene blytungt på markedets første kompakte crossover med et elektrisk drivverk som gir 390 kilometer på batteriet. I Norge er ventelistene allerede lange for å få bilen som kommer til høsten. Den større SUV-modellen Santa Fe vil komme i en helt ny generasjon, og det vil dukke opp en etterfølger til hydrogenmodellen ix35 – som har en forventet rekkevidde på mer enn 580 kilometer.
Jaguar: De indiskeide britene er travle med elektriske modeller, først ut er E-Pace nå på nyåret. Deretter kommer mindre I-Pace – begge to med tiltalende linjer og saftig motorisering. De akter videre å ta opp konkurransen med Audi Q7 og BMW X5 med nye J-Pace som kan bli en 7-seter – og det hersker forvirring rundt motoriseringen som kan bli elektrisk eller plugg-inn. En helt ny XJ er også ventet i år.
Kia: De som venter på en elektrisk verjon av Niro må vente til slutten av året. Lenge før den tid vil det komme en ny generasjon av Cee´d, den vil vokse noe og få mer konservative trekk enn forgjengeren. Det er mulig den vil komme med en plugg-inn-hybid-versjon på sikt. Sorento, Sportage og Optima får ansiktsløft om vi har fulgt med i timen.
Lamborghini: Her hviler brorparten av forventningene på SUVen Urus som er basert på Q7- og Bentayga-plattformen. For norske bilkunder kan den knapt regnes som en parantes i historen med den hysteriske prisen. Men la oss være ærlige og innrømme at det blir morsomt å se en og annen av den håndfullen som kommer til Norge av Urus.
Land Rover: Evoque vakte stor oppsikt når den kom, på slutten av året kommer en etterfølger. En del nordmenn vil kanskje si at plugg-inn-versjoner av Range Rover og Sport er like interessante – hvis størrelse og lastekapasitet teller.
Maserati: For livsnyterne vil Alfieri bli en nykommer å feste blikket på. Først kommer den som en linjelekker coupe, deretter som en kab – hvor begge sikter på snertne Jaguar F-type.
Mazda: En ny Mazda 6 er underveis, både som sedan og stasjonsvogn. Vi funderer videre på om Mazda gjør alvor av å lansere en nye 3´er med den raffinerte designen fra KAI-konseptet. Det blir moro og modig i så fall.
Mercedes: Her er vi veldig nysgjerrig på om de vil gjøre alvor av å lansere en All Terrain-versjon i samband med ansiktsløftet av C-Klasse som er varslet til sommeren. Videre er vi spent på varslet om fire elmodeller innen 2020 – hva får vi av disse i år? Ut over det kommer en ny GLE som arvtager til ML på rundt fem meter. Andre vil se mer fornuft i en helt ny og mer romslig A-Klasse midtveis i år, eller den totale ufornuften med nye G-Klasse eller AMG GT4 som er en firedørs versjon av herlige GT.
Mitsubishi: Får vi se en produksjonsversjon av det elektriske konseptet Studie eX fra 2015? Det er en elektrisk crossover som skal på raffinert elektronikk som AR (augmented reality) og evnen til å kommunisere med omgivelsene. Ut over det kommer Eclipse Cross som er en lekker kupé-SUV.
Nissan: Her burde vi kanskje brukt store bokstaver, fordi «alt» dreier seg om nye Leaf – andre generasjon av den elektriske storselgeren. Med en hyggeligere design, lenger rekkevidde og en leveringsstatus som er realistisk, tror vi at denne blir en av kioskvelterne på norske veier i 2018.
Opel: Et travelt år venter, i første rekke er det nok Grandland X som fenger mest. Det er varslet at den vil komme som hybrid, og da tror vi det blir travelt hos Opel. Insignia Country Tourer bør også friste norske kunder som ser etter praktiske biler, og noe senere vil det komme en GSI-versjon av Insignia. På nyttesiden kommer en ny Combo.
Peugeot: Den store nyheten – bokstavelig talt – er neste generasjon av 508. Det blir en smekker sak med sint front som utrolig nok blir 150 kilo lettere enn før. På sikt vil den trolig få en plugg-inn-løsning med en rekkevidde på 50 kilometer.
Porsche: Den viktigste nyheten blir utvilsomt en ny generasjon av 911, kalt 992. Det vil bli en vesentlig tyngre variant av overgangen fra 996 til 997 i sin tid. 992 vokser i bredden og lengden og vil få noe bedre plass innvendig. Det er ventet en hybridversjon etter hvert, men neppe i år. Hekken vil dra veksler på den andre store nyheten som er elektriske Misson E. Det vil forbause om den ikke blir lansert i år, men utlevering vil drøye. For norske kunder er lanseringen av Panamera Hybrid på nyåret viktigere, samt Cayenne hybrid etter sommerferien. På spenningssiden kan vi knapt vente på GT2 RS, men forventningene om en Cayman 718 GT4 hanker ikke langt etter. Får den virkelig en mild versjon av den brutale motoren fra GT3? Forvent også en coupéverjon av Cayenne.
Range Rover: Vi falt pladask for Velar når vi lånte den i høst, og nå kommer det en illsint SVR-versjon med cirka 500 HK for power-entusiaster. Kan vi få låne den..?
Rolls-Royce: Her dukker utvilsomt den mest unødvendige nyheten i år opp med SUVen Cullinan. Monsteret har vært på radaren i flere år, og bilder viser at den blir det mest massive som har rullet ut fra fabrikksporten noensinne. BMW eier RR, og det vil nok borge for at Cullinan kjører bedre enn man ville forventet. Lanseres i høst.
Seat: Den spanske grenen av VW-konsernet er tilbake i Norge, og det brygger opp til en aggressiv satsning fra importøren, på nett. Tanken er å ha få showrooms, og bilhandel på nett. Seat har en modellrekke som er moderne og tøff på øyet – og selvfølgelig basert på andre VW- og Audi-modeller. Kikk på nettsidene og se selv. Ateca X-Perience lover ekstra godt!
Skoda: La oss begynne med den mest «gærne» modellen, Kodiaq RS. Den store SUVen får full RS-ifisering med røslige hjul, sportseter, sportsratt, sportspedaler, frafall av krom og en sint dieselmotor på 240 HK. Det samme venter lillebror Karoq sent i -18 (som dukker opp først på nyåret -18 i snille versjoner), da med en bensinmotor på 300 HK. Tilbake på jorden venter et ansiktsløft av Superb (som også vil komme som ladbar hybrid 2019) og Fabia, mens Kodiaq vil komme i Sportline- og Scout-versjoner.
Subaru: Her dukker nye XV allerede på nyåret. Den blir gunstig priset og får en form som passer en aktiv livsstil. Outback får et ansiktsløft.
Suzuki: Få nyheter, men terrengorienterte Jimny dukker opp i helt ny drakt. Den vinner kanskje ikke på avansert design, men vi forventer desto mer når det gjelder funksjonalitet.
Tesla: Etter planen skal utlevering av minstemann Model 3 begynne på slutten av 2018.
Toyota: Her venter tredje generasjon av Auris, basert på plattformen av C-HR og Prius. Det betyr et hybridsystem som yter 122 HK med et lavt forbruk. I det motsatte hjørnet av fornuft kan vi omsider forvente en ny Supra, en ekstrem sportsbil.
Volvo: Det knytter seg nok størst interesse for nye XC40, fulgt av V60 som også kommer som S60. Vi er også spent på hva elbildivisjonen Polestar kan komme opp med av nyheter.
VW: Den sprøeste nyheten er retur av VR6-motoren, nå med turbo. Den sklir på plass i kommende Arteon R med 409 HK. Tiguan R blir snillere med Golf R-maskinen på 310 HK – den samme motoren som T-Roc R får. Tredje generasjon Touareg dukker opp midtveis i året, og skal få en tredje seterad i generasjonsbyttet. Hvis det appellerer mer med en liten SUV, skal det komme en slik på basis av Polo, trolig kalt T-Cross. En ny Polo GTI kommer også.