Det hersker stor usikkerhet om det lønner seg å velge elbil, plugg-inn-hybrid eller hydrogenbil. Birger N. Haug har åpnet ny Hyundai-forretning på Nesbru hvor alle disse drivlinjene tilbys, dermed kan du få svaret på hva som passer deg best.
– Faktisk stopper det ikke med tre motoriseringer, vi har fortsatt motorer som bruker fossilt brennstoff som bensin og diesel. Det er ikke mange som kan konkurrere med den bredden i drivlinjer samlet under samme tak, om noen, sier daglig leder Anders Hage i Birger N. Haug Asker og Bærum.
Hage har et godt poeng. Utvalget av nye drivlinjer har eksplodert de siste årene, det har gjort valget av den optimale bilen for vanlige mennesker mye mer innviklet.
– Vi ønsker å fremstå som en fremtidsrettet bedrift med kompetanse til å håndtere opplysningsarbeidet som har oppstått med ny teknologi, fortsetter Hage.
Han sikter indirekte til at Birger N. Haug har stor kunnskap i forbindelse med elbiler, siden nettverket av bilforretninger står for brorparten av Nissan Leaf-salget. Og det i et område som er tettest i Norge på dette alternativet til andre drivlinjer, det vil si Asker – hvor altså den nye forretningen er plassert.
Den elektriske kioskvelteren
Hyundai har etablert seg som et merke med klare planer om en rask vekst med riktige produkter. På hjemmeplan i Korea er de allerede enorme, nå skal resten av verden erobres med annerledes design og fremtidsrettet teknologi.
Etterspørselen etter Hyundai Ioniq i den helelektriske versjonen med en oppgitt rekkevidde på 280 kilometer etter den europeiske normen NADC, overgår alle forventninger. Det er en romslig bil med en vesentlig bedre komfort enn de mindre elbilene, og det har mange oppdaget. Ladetiden kan optimaliseres, slik at man får ladet batteriet med 80 prosent på 25 minutter. Dette skal være klasseledende.
Den andre Ioniq-modellen som lokker
Det er ikke noe å si på etterspørselen etter den nye plugg-inn-versjonen av Ioniq heller, den er utstyrt med et batteri på 3,3 kW som gir en rekkevidde på inntil 63 kilometer på ren elektrisk drift, før bensinmotoren kobler inn. Når de arbeider sammen står 141 hestekrefter parat, og med en anstendig dobbeltclutchgirkasse blir den kvikk og morsom. Selvfølgelig virker disse to motorene om hverandre om kjøremønsteret tilsier det, og den snedige teknologien gir en rekkevidde på 1.100 kilometer etter NEDC-normen. Det vil si tur-retur Oslo-Stockholm om man kjører økonomisk.
Kona – ny elektrisk SUV
Det er allerede lange lister av kunder som har bestilt Hyundais kommende kompakt-SUV Kona, som kommer i en helelektrisk versjon neste år.
– Etterspørselen er enorm! Kona har alt som skal til for å bli en riktig populær modell. Herlig design, god høyde og oversikt, fornuftig plass og en antatt rekkevidde på minst 400 kilometer siden den vil leveres med to batterikapasiteter. De er på henholdsvis 40- og 65 kwh. Det blir anledning til å bli kjent med Kona om få uker, da vil vi kunne vise frem bensinversjonen som er identisk med den elektriske versjonen. Når vi først snakker om fremtiden er vi ferd med å fase ut hydrogenbilen ix35 Fuel Cell. Den skal erstattes av en spenstig ny modell neste år, forteller Hage.
Og dermed kommer Hage inn på et ekstra interessant område som de færreste er klar over. Hydrogenbiler nyter i dag større frihet i rushtrafikken elektriske biler som har begynt å få visse restriksjoner. Ta en tur til Birger N. Haugs kompetansesenter på Nesbru og finn ut mer om dette og resten av Hyundai-modellene, da vel.