Salgskonsulentene hos Auto Elite AS på Billingstad innrømmer det gjerne: Aldri før har det vært flere spørsmål om hvilke biler som er smartest å kjøpe. Her er noen enkle tips.
Du må ikke føle deg maktesløs hvis du syns at bilkjøp – eller bilsalg for den del – er blitt mye mer komplisert siden sist. I løpet av få år har det vært en sterk dreining rundt kjøp, salg og eierskap av bil, det skyldes flere sammenfallende faktorer som utløser mye mer usikkerhet enn tidligere.
Total forvirring
For det første; det er ikke lenge siden valget stod mellom bensin og diesel, det var det. Så har det dukket opp trusler om dieselforbud i storbyer på dager med sterk forurensing, som faktisk blir utøvd. Dermed er bensin blitt mer attraktivt igjen, etter at diesel har fått en knekk i forhold til bruk. Så har inntoget av hybrid- og el-biler forsterket forvirringen, blant annet med at man kan suse forbi rushkøen med elbilen. La oss heller ikke glemme at det er blitt fokus på miljø, det har åpnet øynene blant folk som velger en hybrid.
Utømmelig tema
Konfronterer man bruktbilselgerne Knut Terje Eriksen og bruktbilsjef Morten Bye hos Auto Elite AS med alle tankene, kikker de på hverandre og trekker pusten.
– Joda, vi får en rekke henvendelser som vi sjeldent opplevde før. Det har blant annet å gjøre med skremselen om at dieselbiler ikke kan kjøres i byen om vinteren. Dermed har for eksempel småbiler med bensinmotorer blitt mer populære, og de selges fort, forteller Eriksen.
Begge to fremhever at kundenes kjøremønster og i enda større grad hvor de faktisk kjører, er avgjørende for å velge det beste alternativet, ikke uventet.
Sjekk ut vårt bruktbilutvalg her– Kjører du langt og holder deg utenfor storbyer er diesel fortsatt populært. Det ser vi tydelig, og husk at 97 prosent av befolkningen bor utenfor byene. Diesel er fortsatt vesentlig billigere enn bensin, og kjører man 20-25.000 kilometer i året med hytteturer og alt medregnet, blir det en slump penger spart i året, sier Bye.
– Legg til at dieselmotorene er sterkere, noe som bidrar til økt komfort og evne til å trekke henger komfortabelt, skyter Eriksen inn. Bye forteller at de har hatt to kunder den siste tiden som har byttet fra Honda CR-V med bensinmotor til diesel.
Velstand gir nye regler
Etter hvert som kollegaene går inn i materien dukker et slags mønster opp, eller rettere sagt noen linjer på hva som er lurt å se etter ved bilhandel. Det handler ikke bare om å se etter riktig motor, men det er en rekke andre egenskaper som er blitt mer viktig. Noen av disse er knyttet mot Ola og Karis økonomi, vi har bedre råd og bruker mer penger, og det speiles i hva som er attraktivt i en bil. Se de fem punktene i sidesaken som kan være nyttig neste gang du skal handle bil.
lukten av ny bil
Det finnes mange grunner til å velge brukt bil. Trond Øiseth er kunde hos Auto Elite, og sverger til bruktbiler fordi han har knekt koden for optimale kjøp.
Det er ingen som nekter for at lukten av ny bil er noe helt for seg selv. Men det er dyr lukt, slik Øiseth ser det.
– Jeg velger heller å finne biler som har kjørt 40-50.000 kilometer. Erfaringen med dette er god, da har bilene fått kjørt av seg barnesykdommer og det meste er tatt av tidligere eier. Det faller også gunstig ut for det økonomiske. Den største avskrivningen på nybilsprisen er tatt ved denne kjørelengden, sier han.
Det er viktig å ha i bakhodet at gamle myter gjerne ville ha det til at en bil var oppbrukt ved 100.000 kilometer. Det stemmer slett ikke i dag. Moderne konstruksjoner og produksjonsmetoder sammen med store volum gir en helt annen kvalitet, stadig oftere kan biler som har kjørt 200.000 kilometer tas for å ikke ha passert 100.000 en gang.
Lurere kjøp
– Jeg har blandede erfaring med premiummerkene. Jeg hadde en slik for noen år siden, og når det koster 7.000 kroner å bytte en xenonpære, mister man piffen. Derfor har jeg heller begynt å handle fornuftige biler, jeg kjører en Citroen Aircross for tiden som har rullet 90.000 kilometer etter at den ble kjøpt med 47.000 kilometer på speedometeret. Det har ikke vært et feilslag på den tiden, og dieselforbruket er på 0,4 liter pr mil, sier Øiseth som kjører mye og langt.