Skoda har tydeligvis ikke lagt begrensninger på hvilke modeller som kan være en vRS. Nå dukker røslige Kodiaq opp i en ekstrasporty versjon med vRS-pakke. Og ja, den har en rundetid på Nürburgring som ikke er så gærn.
Skoda. I 1999 lanserte de Octavia som skulle bli starten på en revolusjon for merket. Snaut 20 år etter er det umulig å ikke ha sett merkets ville fremgang. Med Kodiaq fikk de sin første SUV på plass, og nå vil den kunne leveres i en toppmodell på fokus på det sportslige.
Kodiaq regnes som en suksess innad hos den tjekkiske produsenten, og popularitet er et godt grunnlag for å fortjene en vRS-versjon hos Skoda. Både Octavia og Fabia har lykkes med det samme.
Kodiaq vRS vil få den kraftigste dieselmotoren i en Skoda noensinne. Det bør bli en interessant motor, siden det ikke er en V6 – men en rekkefirer på 2 liter med to-trinns turbolading. 240 HK og 500 Nm fra 1.750 omdreininger koblet til en 7-trinns DSG-girkasse sørger for 0-100 km/t på 6,9 sekunder.
Blant finessene vi merker oss er Dynamic Sound Boost, det gir tre ulike valg for motorlyd. Driving Mode Select sørger for 6 ulike kjøremoduser.
Med det mest oppsiktsvekkende er likevel Skodas iver etter å vise sporsligheten i Kodiaq vRS. Den tydeligste måten å gjøre det på er å utsette en bil for nådeløse runder på Nürburgring, verdens mest krevende bane. Her har Skoda pushet 1,9 tonn rundt banen på 9 minutter og 30 sekunder. I den anledning fikk racingproffen Sabine Schmitz prøve den på banen, og hun ble forbauset over hvor kvikk en 7-ster kan være uten unoter. Det er ikke en rekord for SUVer, men respektabelt nok. Nå skal det sies at doningen har fått ytre tweaks som er passelig aggressive, legg merke til 20-tommerne Xtreme og de sorte detaljene. Uten at det går på bekostning av terrengegenskapene.