Skal doble salget i Norge
- Publisert
- 10. februar 2021
Citroën har verdenspremiere i disse dager for elbilen ë-C4. Den byr på et kompakt ytre som har fått en oppgradering i designen. Liker du fransk komfort, design og mye bil for pengene, bør ë-C4 stå på listen av kandidater.
Det er helt klart at Citroën er på hugget når det gjelder modellene sine. Seks nye modeller i 2020, og flere i år vitner om at det blåser en forfriskende vind i selskapet for tiden med elektriske drivlinjer. Men det er ikke bare der det skjer store ting for tiden.
Som en del av det gigantiske PSA-konsernet deles det flittig på plattformer som bilene bygges på. Og med premieren på ë-C4 er det mer enn en premiere, den blir den første modellen i konsernet som får bruke den splitter nye mellomklasseplattformen som skal deles med tiden. Koblet sammen med moderne elektriske drivlinjer er det snakk om en helt ny bilmodell.
Forventer mye i Norge
– Vi syns ë-C4 er blitt hel ved og gir mye for pengene – med vekt på mye, sier Jens Farber som er daglig leder hos Mobile på Billingstad. Elbilen vil appellere til en bred gruppe kunder, når franskmenn lager folkelige biler er de inne på et spor de behersker. I tillegg har de sørget for noen egenskaper som er typisk ettertraktet i dagens valg av ny bil.
På mange måter er den en cross-over med noe mer markfrigang, slik at hytteveier og ubrøytede gårdstun ikke er til hinder. Samtidig har de valgt å sørge for en høy grad av kjørekomfort i fransk tradisjon, med teknologi som progressiv hydraulisk fjæring. Det er ikke hverdagsmat for klassen, og bør absolutt prøves.
Fabers ord virker forlokkende og vi kjenner det skal bli artig å oppleve salgsargumentene i praksis. Han avslører at den inngår i en plan om stor øning av Citroën-salget i Norge.
– Journalister som har gitt den gode tester og bekrefter inntrykket vi har fått på egenhånd. Legger man sammen utstyrsnivået, størrelse, fornuftig rekkevidde og prisen på 299.000 kroner for kampanjemodellen, favner den bredt og er egentlig som skapt for å smadre konkurransen, slår Farber fast.
Fransk livlighet
Linjene er ikke til å ta feil av. Fronten har en utforming som spiller på Citroën-designen de siste årene, men det er likevel noe som er annerledes. Den virker strammere og mer bestemt i uttrykket. Vi er litt usikre på om designerne kikker litt tilbake til 70-tallets legendariske Citroën DS – ofte kalt Padda – i utformingen av de store lyktene under den smale stripen øverst.
Samtidig er det også noe som minner om den samtidige folkemodellen GS, den gunstige formen for lav luftmotstand kan spores. Uansett er det en bil som ikke trenger forsvare formfaktoren, den glir inn hvor som helst men med et beholdt Citroën-utseende.
Det stemmer at den har preg av cross-over, det merkes når man stiger over tersklene som sitter høyere enn i en normal personbil. Men det er ikke slik at utsikten fra førerplassen kikker ned på øvrig trafikk, den økte høyden er moderat.
Det praktiske
En liten vandring bak og en kikk i bagasjerommet avslører et volum på 380 liter, med dobbel bunn for å oppbevare ladekabler. Baksetet er romslig med betoning på god benplass. Hvis du vet det skal sitte høye personer bak, er det lurt å sjekke om det går.
Førerplassen og miljøet i forsetene er konservativt gjennomført, noe som gir god oversikt og ergonomi. Setene er eksemplariske og helt klart av de bedre for klassen. Og la oss ikke glemme en praktisk detalj øverst på bilen, den kan frakte 75 kilo på taket.
Lett å like
Vi kan avsløre uten å sjokkere at ë-C4 er lettkjørt og kvikk. Det siste må tas med en klype salt, den er ikke et lyntog når man trår til i 90 km/t på E18 med sine 1,5 tonn, men elmotoren på 136 HK og 260 Nm gjør en anstendig jobb uten å nøle.
De tre kjøremodusene Eco, Normal og Sport yter henholdsvis 82, 109 og 136 HK. Spurten til 100 km/t fra stillestående er 9,7 sekunder. Med en batteripakke i bunnen av bilen oppleves den stødig og god, uten å bli treg i responsen på rattet. Når vi er inne på det, styringen er progressiv og gjør rattbevegelser svært lett i stillstand og lav fart. Dette vil mange like, ved parkering og så videre. I fart støtter servoen mindre opp, slik at den er mer stabil.
Vel tilbake for å levere nøkler møter vi Farber som lurer på hva vi syns. Etter kortversjonen nikker han hodet og avslører at Citroën har store ambisjoner for modellen i Norge.
– Vi har jo allerede opplevd at folk kommer for å prøve en modell de har sett seg ut, og ender med å dra herifra med kontrakt på ë-C4 i stedet. Det sier litt om at den må treffe en nerve, avslutter Farber.