Nå som Seat har meldt sin ankomst til Norge, kan det hende at vi endelig får tilgang Nürburgring-skrekken Leon Cupra R.
Skrekken ja. For de som har tilbrakt noe tid på og rundt Nürburgring, er det umulig å ikke oppdage de plagsomt raske GTI-bilene, ofte ledet an av Seats Cupra-modeller. Det er noe av det samme med Renault Megane og Clio, som også iler rundt entusiastenes hellige gral i rekordtempo.
Blanding av mot og tro på egne kjøreferdighet, gripevillige R-dekk og relativt lav vekt med ditto sint turbomotor har skremt mang en nybegynner på «ringen». «GTI»-kanonene kommer bakfra som skudd, ofte har du ikke sett at de kommer engang, før de enten fyller speiler eller dundrer forbi – fordi du blir oppfattet som en bremsekloss.
Nå som Seat skal tilbake til Norge, bør det være duket for at selskapets versting også dukker opp. Nye Cupra R går rett i strupen på konsernsøskenet Golf R som byr på veldig mye av det samme med tanke på krefter og spenst, siden de er tuftet på samme lest. En 2-liters rekkefirer med turbo er det sentrale elementet, den yter 310 HK / 380 Nm. Akselerasjonen er herlig kvikk, 5,8 sekunder er alt som skal til for å passere 100 km/t. Toppfarten er etter sigende 250 km/t. Legg merke til de mer djerve linjene som Seat byr på, kontra Volkswagen. Speilhusene har former som minner om Lamborghini.
Så spørs det om den karbonkledde modellen som vil bli bygget i 799 eksemplarer vil rekke å komme til våre breddegrader i det hele tatt. Den vil leveres til kunder i andre land fra tidlig neste år, og det er heller ikke klart om norske kunder da vil få tilgang på både den manuelle kassen og DSG-kassen.