Det er tendenser til dirrende spenning hos Motor Forum på Billingstad. Det er på grunn av den nye versjon av elbilen Renault ZOE med 400-kilometers rekkevidde og fornyelse av Mitsubishi Outlander, PHEV 2017 modellen.
Renault har gått fra en plass i skyggen til full fokus for nye modeller på rekordtid. Nå skal det sies at dette fenomenet er mer norsk enn internasjonalt, fordi ute i verden har Renault alltid vært en kjempe. Med et solid nettverk av samarbeidspartnere og underleverandører, rår de over store ressurser som har gitt suksesser som ZOE. Det skal også sies at de er blant de markedsledende fabrikantene i Europa på elbiler.
ZOE PÅ HVERT GATEHJØRNE
– Det er ikke en døgnflue heller. Ellers hadde de neppe gitt en batterigaranti på 160.000 kilometer alternativt 8 år for ZOE. Pågangen av interesserte er svært god, og det er solgt godt av den oppgraderte versjonen allerede. Når det er sagt har den solgt i bøtter og spanne allerede i første generasjon, det ruller godt over 3000 av denne på norske veier, får vi høre av Espen Kvehaugen som er Renault-ansvarlig hos Motor Forum på Billingstad.
FREKK BOSE EDITION
Det er ingen tvil om at ZOE tar et saftig byks oppover mot toppen på listen over elbiler, nå med 400 kilometers rekkevidde. Det er også blitt tilgjengelig i Bose Edition, da er den utstyrt med høykvalitets skinnseter hvor skinnet er trukket over på dørsider og håndbrekkspaken. Når det gjelder lading har Renault flere alternativer for ulike behov og man kan bl.a. velge å få den levert med en hjemmelader ferdig installert. Bestiller du en Zoe med rekkevidde på 400 kilometer nå, har den en startpris på 229.400 kroner, dette er en introduksjonspris inntil videre legger Kvehaugen til.
MITSUBISHI: OUTLANDER PHEV 2017
Hos Mitsubishi-fabrikken er elektriske biler noe de har syslet med siden Mitsubishi Minica Van EV i 1971. Men det gir ingen grunn til å hvile på laurbærene.
– Mitsubishi har oppgradert Outlander PHEV for 2017-modellen. Den opp-graderingen som er mest påfallende, er skjult i en liten knapp på midtkonsollen. Det er EV Mode-funksjonen som nå kan styres – det vil si at bilen prioriterer ren elektrisk drift. Det betyr at bensinmotoren normalt ikke starter selv om man bruker klimaanlegget til nedkjøling eller oppvarming, eller ved plutselig akselerasjon eller opp bakker, sier Lasse Løberg som er Mitsubishi-ansvarlig hos Motor Forum.
Utover den lille knappen som gjør mye, er det foretatt en generell oppgradering. For eksempel er 4×4-systemet forbedret som gjør at stabilitet og grep gjennom svinger på glatt føre i større grad holdes etter førerens ønske. Det er også gjort en endring i forbindelse med programmeringen for igangsetting på glatt underlag, det gir raskere feste og forbedret akselerasjon. Hjulopphengene er også optimert for økt kjøreglede.
BATTERIGARANTI OG AVGIFTSLETTE…
I en annen knapp finnes funksjonen Brake auto Hold som er praktisk i f.eks kø. Når det er aktivert kan sjåføren slippe bremsepedalen når bilen står stille, og bremselyset lyser. Gir man gass slippes bremsen. Det er også foretatt oppgradering av sikkerhets- og assistansesystemer. Mitsubishi garanterer videre at fremdriftsbatteriet er 70 prosent eller mer i perioden 8 år eller 160.000 kilometer. Startpris på 2017-modellen er 429 800 kroner. Men i og med at det fremlagte forslaget til statsbudsjett viser redusert engangsavgift for PHEV, gir vi nå kr -10.000 i
prisavslag på alle 2017 modeller av PHEV, forutsatt at de registreres innen 31.12.16, legger Løberg til.