Porsche med GTS-modell av 718

Publisert
19. oktober 2017

I vanlig tempo dukker det opp en sprekere GTS-versjon av standard- og S-versjonen hos Porsche, denne gangen er minstemann 718 Boxster og Cayman som får forsterkning. Tradisjonelt har GTS-tittelen gitt en solid puff på ytelser, kjøreegenskaper og formafaktoren på alle Porsche-modellene. Alt tyder på at det blir en gjentakelse av det.

Forrige generasjon GTS av Boxster og Cayman var basert på den siste modellen som hadde boxer-6eren fra Porsche. For et par år siden fikk modellene endelig en tallkombinasjon som en del av modellnavnet, 718. I samme draget som bilen ble helt ny, gikk Porsche over til å bruke en helt my motorgenerasjon i bilen, nemlig en 2-liters firesylindret boxer i standardmodellen som yter 300 HK, og en 2,5 liter med samme antall sylindre som yter 350 HK i S-modellen.

Sterk over et bredt register

Siden GTS er tuftet på S-modellen og skal være noe sterkere og raskere enn denne, vil Boxster og Cayman yte 365 HK. Det er 35 HK mer enn siste GTS basert på forgjengeren. Maksimalt dreiemoment er på 430 Nm mellom 1.900-5.000 omdr, 0-100 km/t tar bare 4,1 sekunder. Toppfarten er hele 290 km/t. Kundene står fritt til å velge mellom manuell girkasse, eller den kvikke PDK-kassen som gjør en utmerket jobb automatisk.

Klassiske GTS-funksjoner og optikk

Blant standardutstyret finnes de viktige funksjonene for økt kjøreglede, Sport Chrono, Torque Vectoring (PTV), mekanisk diffsperre og PASM-understell som er 10 millimeter lavere. Utsiden bærer preg av mange sorte detaljer, inkludert innmaten i hovedlysene. Fronten har fått en Sport Design-støtfanger og eksoshalene er sorte. Innvendig skal en GTS ha mye alcantara, og det er på plass i seter, på rattet, konsollen og armstøttene på dørene. Sorte 20-tommers hjul er standard.

Det er åpnet for bestilling av 718 GTS og de første kundene kan forvente bil fra slutten av året. Prisen begynner på 1.105.900 kroner i Norge.

Hva med neste GT4 da?

Dermed skyter spekulasjonene om en ny Cayman GT4 i gang. Det er viktig å huske at den som er i dag tilhører forrige generasjon med den 6-sylindrede boxermotoren uten turbo. Porsche kan jo finne på å bruke den turbofireren i en GT4, men det virker ikke veldig sannsynlig. Den 6-sylindrede boxermotoren som brukes i 911 i dag har fått turbo, og det er rimelig å anta at det kan bli trangt og (for) varmt i Caymans midtmotorkonfigurasjon. Dermed forblir en eventuell GT4 et mysterium… Hvis du har synspunkter eller vet noe, så hører vi gjerne om det.