Endelig en elbil til begjær

Publisert
21. september 2018

Peugeot har valgt å snu på flisa når de presenterer en mulig elbil. e-Legend Concept flørter ganske hemningsløst med klassiske 504 Coupé som var en riktig skjønnhet i sin tid. Dagens tolkning tåler så absolutt å stå i sterkt lys med sine linjer.

Vi velger å kalle en spade for en spade, og si at Peugeot må ha dyppet sine designere grundig i gryten til Obelix. Det er lenge siden selskapet har vist en så inspirert brodd i designavdelingen, og det er ikke noe som kom akkurat nå med e-Legend Concept. Franskmennene har kommet med stadig tydeligere designintensitet de siste årene, og plutselig slipper de denne skjønnheten som er stikk i strid med dagens designtrender. I stedet for smale og strenge linjer med små sidevinduer og gedigne C-stolper (med ditto blindsoner bakover), er det akkurat som e-Legend Concept byr på seg selv med åpnehet. Den er kort sagt svært innbydende å se på i all sin retroprakt.

Så viser det seg at den ikke henger med hodet teknisk sett heller. Den helektriske drivlinjen regjerer med 460 HK, 800 Nm og firehjulsdrift. Rekkevidden er oppgitt til 600 kilometer (WLTP) og lar seg lade til 500 kilometer på 25 minutter. Rask er den også tross den oppreiste og bekvemme formfaktoren, 0-100 km/t tar mindre enn 4 sekunder.

Peugeot har utviklet noen gimmicker for å spe på opplevelsen.

To autonome moduser:

  • SOFT – gir fokus på komfort for de ombord, hvor blant annet infoskjermer er dempet til et minimum.
  • SHARP – her er alle systemer med oppkobling mot sosiale medier, kalendere, møter og alt annet på alerten.

To manuelle moduser:

  • LEGEND – cruising-modus hvor dashboardet reflekter de ikonske tre instrumentene fra 504 Coupé, samt en digital følelse av klassisk treeffekt på forskjellige skjermvarianter.
  • BOOST – den mest dynamiske og givende kjøremodusen for føreren, hvor alle kreftene slippes løs og dashbordet vinkles inn mot førerplassen.Interiøret byr på klassisk påkostet stoff i kombinasjon med moderne høyteknologi, avrundet av et ratt som mest hører hjemme i racing.

Før vi sender en varm tanke til Peugeot og hører om de kan sette konseptet i produksjon, la oss ta en titt på den ved siden av originalen.