Slag under beltestedet

Publisert
9. januar 2019

Nissan har allerede et solid grep på elbilkundene med storselgeren Leaf, og med den nye versjonen må det nesten kunne sies at de er i ferd med å ta ballegrep.

Unnskyld språkbruken, vi dekker oss med at Nissan har historien på sin side når det gjelder elbiler. Når nye generasjonen Leaf ble lansert i fjor, tok det ikke lang tid før den faktisk var leveringsklar som lovet. Det er slett ikke vanlig praksis blant de som lanserer elbiler – ofte med lang ventetid på lansering – og ikke minst vage signaler om når de faktisk kan få levert bilen. Slik er det ikke med Nissan når de nå lanserer Leaf med økt rekkevidde og mer krefter. Her er det mer konkrete tak som gjelder.

To versjoner lanseres nå, og det er den dyreste LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition du vil ha. Den får ifølge Nissan et nytt batteri på 62 kWt som drar rekkevidden ut til 385 kilometer etter den nye og strengere WLTP-normen. De oppgir videre at det er en øking på 42 prosent målt mot modellen med batteri på 40 kWt. Denne kan også leveres som spesialmodellen LEAF 3.ZERO, men da med dette mindre batteriet. Uansett: Begge vil bli produsert i et begrenset antall på 5.000 enheter, med mye utstyr og raffinerte detaljer som oppgradert infotainment-system, ny og større 8-tommers skjerm, og flere tilkoblede tjenester som for eksempel dør-til-dør-navigasjon. En helt ny og forbedret NissanConnect EV-app vil også være tilgjengelig, mens det ytre bærer preg av tofarge-kombinasjoner enten  rødt karosseri med svart tak, eller blått karosseri med svart tak. Forvent også skinnseter og Nissans populære Intelligent Driving-teknologier e-Pedal og ProPILOT. Begge modeller viderefører Nissan-garantien for batteriene på 8 år/160.000 km.

Ifølge Nissan er det ikke nevnt at den viste versjonen i hvit vil bli tilgjenelig i Norge. De oppgir at rød med sort tak og blå med sort tak er tiltenkt oss.

Det stopper ikke med lengre turer i skinnsetene uten mellomlading. Det skal bli en kvikkere opplevelse bak rattet i LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition også. Den vil få 217 HK som sørger for 0-100 km/t på 7,3 sekunder og en toppfart på 157 km/t. Begge batteriversjonene er klare for bestilling nå, med levering i sommer. Prisene er henholdsvis 306.000 og 373.000 kroner. Noe å vurdere hvis elbil lokker med levering som forventet?