Designekspertene hos Italdesign mente det var mer å hente ut av formene i Lamborghinien, og skapte Zerouno på basis av Huracan. Resultatet er noe for seg selv, i det Italdesign markerer oppstarten på en svært eksklusiv underavdeling.
Det er ikke mange som vil finne på å hevde at Lamborghinis formfaktor mangler sting. Som designer skal man stå inne for noe oppsiktsvekkende å vise til, for å kunne si noe slikt i det hele tatt. Det er kanskje derfor Italdesign stikker frem hodet. De har liksom lov, siden de står inne for enorme mengder av historiske biler for en drøss produsenter over en periode på 50 år. Det strekker seg fra første generasjon VW Golf via BMW M1 til utrolige Maserati MC12. Listen er svært lang og absolutt en googling-verdig…
Nytt lag med hud
Nå skal det sies at Italdesign er kjenninger hos Lambo også, de sørget for Gallardo for omlag 15 år siden. I anledning av nevnte 50 år ville de slå seg løs med et passelig sært prosjekt, og det var starten på en magesterk remake av Huracan. Zerouno er i korte trekk en Huracan som er trukket om i et helt nytt karbonantrekk.
«Italdesign Automobili Speciali»
Men det er noe mer. Italdesign hadde et mål om å starte et søskenmerke som skal produsere spesielle biler i ekstremt lave antall. Dermed blir Zerouno den første modellen fra nye «Italdesign Automobili Speciali». For å gjøre bildet sært nok, blir det bare produsert fem enheter av Zerouno til sviende 10 millioner kroner pr bil – før norske avgifter. Og alle er solgt.
Cabben kommer
V10-motoren på 610 hestekrefter og drivlinjen forøvrig er urørt, og det er mer enn nok til å gi drama som passer de nye formene. Nå forventes det en takløs versjon til kommende Geneve-bilmesse. Også den begrenset til fem stykk.