Uttalelsen kommer fra Ketil Eliassen hos Mobile Asker på Billingstad. De ser tydelig skiftet i bilmarkedet som er utløst av elbilenes inntog, den har skapt mye usikkerhet for de som skal bytte bil.
Mange funderer på om elbilen er det rette valget nå. Det gjelder i første rekke i urbane områder hvor insentivene utgjør fordeler i pendlerhverdagen, men hva om disse fordelene ikke er så viktige ut fra kjøremønsteret? Hva da? Mobile Asker har sett litt nærmere på denne problemstillingen.
Det er liten tvil om at oppfattelsen av elbilens fordeler er splittet – rent av ytterligheter. Der noen ikke kan bry seg mindre om det elektriske alternativet, nyter andre godt av fortrinnene, og i ytterenden finnes de som er fanatiske i sin oppfattelse av elbilens fortrinn.
En annen og viktig grunn til å tenke gjennom anskaffelse av elbil er politikernes styring av dagens insentiver. Jeg er helt overbevist om det må komme store endringer – les begrensninger - i disse allerede fra 2020.
Men de fleste hører hjemme i en gruppe som funderer på elbilens fremtid og eventuelt riktig tidspunkt for å anskaffe en slik. Og de trenger slett ikke føle tvang for å hoppe på elbølgen, skal vi tro Ketil Eliassen hos Mobile Asker på Billingstad. For det finnes et alternativ som kan fungere som en gyllen middelvei for å utsette en slik beslutning, nemlig å velge privatleasing av en bensin- eller dieselbil og glemme rekkeviddeangsten.
Nysgjerrig på privatleasing av bensin- eller dieselbil? Kontakt oss HER
– Dagens rekkevidde på 30 mil vil være helt akterutseilt
Store deler av bilbransjen etterlyser mer edruelighet i valget av elbil, også i vårt i område som det tetteste for elbiler i Norge.
– Batteriteknologien i dagens elbiler vil gjennomgå enorme forbedringer de neste årene. Det er opplysninger vi har fra sentralt hold hos våre merker. Dagens rekkevidde på 30 mil vil være helt akterutseilt i forhold til hva som vil leveres. Og vi antar at disse bilene vil ha en svært lav annenhåndsverdi etter hvert. En annen og viktig grunn til å tenke gjennom anskaffelse av elbil er politikernes styring av dagens insentiver. Jeg er helt overbevist om det må komme store endringer – les begrensninger – i disse allerede fra 2020, sier Eliassen med oppsiktsvekkende overbevisning.
Kjenn dine begrensninger
Han forteller videre at dagens moderne bensin- og dieselbiler har kommet helt i skyggen av elbiler. Det har skjedd store forbedringer på forbruk og utslipp, de færreste vil kunne bruke dette som et argument for å velge bort fossile biler.
– For mange er det slett ikke aktuelt med bil nummer to og tre i husholdning hvor elbilen gjerne rangeres inn – det er én bil som gjelder. Og da er det kanskje ekstra grunn til å tenke etter, både den ene og andre veien. Mange her i Asker og Bærum har hytte på fjellet, og det frister ikke å mellomlande på vei dit fredag kveld. Eller for å være sikker på at man når frem det siste stykket som kanskje er en lang og øde strekning, forteller Eliassen videre.
mobile asker Oppfordrer til en selvransakelse
Mobile Asker opplever stadig kunder som vil ha elbil, og da prøver de å kartlegge kunden med noen enkle spørsmål. Hvorfor vil de ha elbil? Fordi naboen har det, kollegaen, eller fordi det er populært eller de vil kjøre grønt?
– Ofte faller argumentene i fisk og da foreslår vi privatleasing av en tradisjonell bil. Om ikke annet enn til elbilen er blitt et bedre valg, fordi batterikapasiteten er vesentlig forbedret og politikerne har spikret en langsiktig agenda man kan stole på. Med null innskudd og lav månedskostnad på en leasingbil, slipper man unna det vi kaller ”risikofaktorer” som annenhåndsverdi, rekkeviddeangst og nye regler for bruk av elbil fra 2020 som ligger på anskaffelse av en slik, konkluderer Eliassen som mener den tradisjonelle bilens død er svært oppskrytt.