Volvos Lynk & Co til Europa – ny billig-SUV

Publisert
27. mars 2018

Volvos bidrag til en fremtidsrettet utvikling av bilhold kommer gjennom Lynk & Co. Nå foreligger første steg i den europeiske utrullingen, kanskje ikke helt som man ventet…

Mange mener fremtidens bilisme vil dreie seg om et enklere bilhold- og eierskap, og i stor grad gjennom bildeling. Volvo vil gjøre dette gjennom søskenmerket Lynk & Co som kommer fra Kina – altså gjennom felles eierskap i Geely. Det er nå også varslet om at bilene på denne siden av kloden vil bygges i Europa fra samme fabrikk i Gent, Belgia fra 2019 – som Volvo benytter selv. Designen stammer fra Gøteborg gjennom et internasjonalt sammensatt team.

02 i Hyper-versjonen

Modellen 01 ble lansert i fjor, og nå viser de 02 som er en SUV med samme mål som Volvo XC40 om vi har oppfattet riktig. Men der Volvo øser på med enorm valgfrihet for sine kunder og bilens endelige konfigurasjon, skal Lynk & Co være mye mer standardisert gjennom fire «expressions» og dermed rimeligere. Kundene (og da siktes det til yngre kundegrupper) vil ha valget mellom å eie en selv, leie, dele med andre i eierskap eller ha et abonnement.

Dermed begynner det å smake av mote over nyheten. Og det viser seg at de europiske showroomene vil havne i motedistriktene i Barcelona, Berlin, Brussel og London i form av «off-line»-butikker – fordi kjøp eller andre former for anskaffelse skal foregå via nett. Andre storbyer vil bli angrepet gjennom en pop-up-butikk som skal turnere.

Når det gjelder teknikk skal Lynk & Co by siste skrik innen oppkobling og kommunikasjon, mens fremdriften vil bli prisgitt Volvos 3- og 4-sylindrede motorer. I tillegg til 01 og 02 med SUV-egenskaper, er sedanen 03 også presentert, men den er hovedsaklig myntet på Kina hvor sedaner er like stort som stasjonsvogner her hjemme.

Forøvrig finnes det mer opplysninger om Lynk & Co på nett, men vi syns nettsidene er temmelig vimsete å lese seg opp på. Alle bildene i denne saken er av nye 02 i ulike versjoner.