Det henger liksom ikke helt på greip å tilby ekstra skarpsodde superbiler uten tak. Men hvorfor henge seg opp i detaljer når resultatet er tvers igjennom begjærlig?
Lamborghini fornekter seg ikke. Evnen til å tilby en takløs versjon av banetilpassede coupemodeller er blitt en tradisjon som ruller på. Denne gangen er det Performante-versjonen av Huracan som har mistet taket, og man kan jo bare forestille seg hvordan det er å slippe løs den kruttsterke V10-turtallsmotoren uten noe filter mellom ørene, motoren og eksosanlegget. Slike modeller er for spesielt interesserte, fordi banetilpassede modeller blir gjerne foretrukket med ståltak i fall bilen skulle rulle ved hardkjøring – slik de er tiltenkt. LIte logisk – med dønn herlig altså.
Som vanlig dreier det seg om å gjøre det meste stivere, raskere, litt mindre komfortabelt og lettere – ikke ulikt Porsches GT3-taktikk. Spyderen er blitt 35 kilo lettere enn sin standardopponent ved økt omfang av karbon, ingen stor vektforskjell, men sammen med de andre grepene blir det en vesentlig mer hissig opplevelse.
Understellet er rekalibrert, likeså stabiltetskontrollen og støttesystemene. Det samme er gjort med styringen og ALA-systemet for kjøreprogrammene. Bilens former drar veksler på Super Trofeo-løpsbilene gjennom endret og aktiv aerodynamikk kalt “Aerodinamica Lamborghini Attiva”.
5,2-literen er av det ivrige slaget og yter 640 HK ved verbale 8.000 omdreininger, 0-100 km/t tar 3,1 sekunder – og den stopper ved 0 km/t etter 31,5 meter ved full oppbremsing. Vekten er 1.507 kilo hvorav 43 prosent av dette hviler på forhjulene og 57 bak. Prisen i Europa ligger rundt 2 millioner kroner.