Møller Bil Asker og Bærum ønsker å vise hvor enkle elbiler er i drift. I Elbilskolen loser vi deg gjennom det grunnleggende for å bli trygg på lading, rekkevidde og bruk.
Aller først er det viktig å nevne at det ikke finnes dumme spørsmål, men nok av dumme svar. Det gjelder i aller høyeste grad for elbiler og bruken av disse. Det er helt ny teknologi som krever at man må lære noen nye teknikker og tilegne seg nye tankesett, og da er det helt naturlig å føle behov for klare og enkle svar.
Du lader når du stopper - ikke stopp for å lade
Derfor har vi lagt terskelen for læring lavt i Elbilskolen, slik at førstegangskjøpere og interesserte ikke trenger bekymre seg for å bli bombardert av innviklet informasjon som går over hodet.
hjemmelading
Elektriske biler må lades. De lager ikke strøm selv. Produsentene av elbiler benytter forskjellige ladekontakter. Hjemme hos deg selv er dette veldig rett på sak, for der vil du benytte en vanlig jordet stikkontakt og kabelen som følger med din Volkswagen. Denne kabelen kan selvfølgelig brukes på hytta, jobb og så videre hvor det er en strømkurs på 10 Ampere. Husk å ta den med i bilen i så fall.
offentlig lading
Den andre kabelen Type 2 – 16 Ampere, med større tverrsnitt og som har større kontakt, følger også med din Volkswagen. Den kan brukes på offentlige ladere som for eksempel kommunene har utplassert. Er du medlem av Elbilforeningen får tilgang via en ladenøkkel eller en ladebrikke, lading er stort sett gratis.
egen ladestasjon hjemme
Hvis man ønsker kan en egen ladestasjon anskaffes hos VW-forhandleren til bruk hjemme, på hytta også videre. Den gir i første rekke raskere lading, og er tryggere i bruk siden den er dimensjonert kraftigere. Er du interessert i hjemmeladestasjon, kontakt oss.
hurtiglading
Det raskeste ladealternativet er hurtiglading på offentlige ladestasjoner, her henger kabelen parat til bruk. Legg merke til at du her må bruke alle kontaktene under bilens deksel for elkontaktene, fordi det er likestrømlading.
Du kan ikke bruke laderne til Tesla, de har en egen kontakt som også sikrer mot feil bruk. Hurtiglading må du betale for, men det er svært mye rimeligere enn full tank med drivstoff. Tenk deg at du tar månedens bensinregning og river den i ti biter, hvorav den ene av disse representerer strømregningen for bilen.
Rekkeviddeangst – et utdøende tema?
Det er mye snakk om batteristørrelser, kapasitet og ladetid. Disse temaene var mye mer problematiske for noen få år siden. Små batterier med lite utviklet kapasitet ga kort rekkevidde, i kombinasjon med et dårlig utbygget ladenettverk når man skulle på lengre turer. Slik er det ikke nå, batteriene er blitt vesentlig bedre, dermed er rekkevidder på alt fra 30-40 mil og oppover i ferd med å bli stadig mer vanlig. Sett i samme lys som at nettverket med lademuligheter er av et helt annet kaliber i dag, blir lading spontant langs landeveien mye mindre utfordrende. Se ladestasjonene HER.
Det er faktisk mulig å hevde at rekkeviddeangst er et utdøende begrep for moderne elbiler.
Har du spørsmål eller ønsker mer informasjon, kontakt oss på Møller Bil Asker og Bærum