Varm bil? Drevet rovdrift på klimaanlegget?

Publisert
23. juli 2018

Med den varmeste sommeren i moderne tid har også bilens kjølende air condtition eller klimaanlegg fått føle på godværet. Hvis du syns det begynner å komme lunken luft ut av dysene i stedet for kald luft, trenger det slett ikke være krise. Men en sjekk kan absolutt lønne seg fordi løsningen kan være enkel og lur på sikt.

Hvorfor lønne seg? Fordi du vil få full effekt tilbake og en rask nedkjøling etter bilen har stått parkert i solen, samt at du igjen vil kunne nyte effektiv kjøling bak rattet. Vi har prøvd å kjøre bil uten klimaanlegg i kø med varmen som er for tiden, og det var en interessant opplevelse (les: slitsomt) – bortskjemt som man er blitt. Og til slutt det siste punktet for å kunne si at en sjekk er lurt; kompressoren som skaper kald luft trives bedre med optimale driftsforhold for å slippe å arbeide hardere med potensielle (og dyre) skader over tid.

Syns det er dårlig futt i tilførsel av kald luft? Da kan det være på tide å sjekke gassnivået i klimaanlegget.

Nå skal det sies at dette gjelder i mindre grad nyere biler, men er bilen noen år øker sjansen betraktelig for manglende kjøleeffekt. Hvis bilen fortsatt følger oppsatt service, vil eller bør klimaanleggets funksjon sjekkes her. Og eventuelt etterfylles. Men mange biler med klimaanlegg er i dag såpass tilårskomne at de ikke lenger følger serviceprogram, og her vil avtagende effekt nærmest være en selvfølge.

Det henger som oftest sammen med at pakninger mellom rør og slanger som frakter gassen under trykk i klimaanlegget, tørker inn med tiden. Når de er blitt tørre nok lekker noe av gassen ut, og kompressoren kan ikke lenger produsere kald luft som tidligere. Dette inntreffer gjerne i løpet av vinteren når anlegget ikke brukes like mye, samt at heftig bruk om sommeren også kan fremskynde mangel på gass. Nå er heldigvis klimaanlegget bygget slik at nivået kan enkelt sjekkes, og eventuelt etterfylles. Dette er et inngrep for fagfolk, fordi det er en spesialgass under trykk som skal håndteres riktig med rett verktøy.

Ulempen er at gassen i seg selv er kostbar, hvis du skulle reagere på prisen for en etterfylling. Det er ikke jobben som er krevende eller tar mye tid. Men som med alt som er blitt gammelt eller har store kjørelengder bak seg, går komponenter i stykker. Vi skal ikke ødelegge dagen med å anslå hva en ny kompressor koster.

PS 1: Hvis det er alvorlige feil finnes det autoriserte verksteder for reparasjoner av klimaanlegg. Disse er vel verdt å sjekke i en prissammenlikning.

PS 2: Det kan være en tanke å sjekke bilens luftfilter/pollenfilter som hører til systemet. Hvis disse er tette vil det også påvirke effektiviteten.