Honda på hjertet er tilbake
- Publisert
- 10. desember 2020
I jungelen av elektriske biler skiller nye og snertne Honda E seg tydelig ut. Designet er ulikt det meste, og nå viser det seg at møblerte hjem og Honda-entusiastene har trykket den til brystet.
Friskusen er umulig å ikke oppdage. I en enda større grad enn Mini. Honda E og dens trill runde frontlys kan oppleves om intens stirring. Av en snill sort. Totalt sett byr kompaktbilen på en formfaktor som engasjerer, og blant designfrelste er det er pluss. Det betyr gjerne at den har noe ved seg, selv om ikke alle nødvendigvis deler denne oppfattelsen.
– Vi har selv opplevd det kundene sier om dens evne til å overraske, ved at tilfeldige på gaten har tatt bilde av den. Av ansiktene bak mobilkameraene å dømme er det fordi de syns den er et artig innslag, forteller daglig leder Jens Farber hos Mobile på Billingstad.
DNA-sporet
La oss gå litt tilbake i tid. Hondas slagord «Honda på hjertet» ble et vanlig syn i annonser og stickers i bakruten ut over 80-tallet, og det var småbilen Civic fra 70-tallet som i første rekke sørget for merkets storhetstid i Norge. Da den ble lansert liknet heller ikke den på samtidens kompakte biler. Men formfaktoren, kjøreegenskapene, praktiske løsninger og kvaliteten gjorde den til en favoritt.
Nye Honda E er nok delvis tuftet på Civic, men også den langt mindre kjente N600. La det være sagt, det er likhetstrekk ute og går av begge. Hvis man tar seg tid til å google Civic fra 1972 og N600 venter en aha-opplevelse.
Nå er den her – les mer om bilen!
Virkelig eksotisk for klassen
Men nå er Honda E en fullelektrisk bil, selskapets første sådan. Det er grunn til å anta at dens noe sene ankomst i forhold til andre merker skyldes et gjennomarbeidet produkt.
– Det er en ypperlig bybil, svingradiusen på kun 4,3 meter er en drøm i trange luker og parkeringshus. Og den glimrer enda mer på strekningene inn og ut av byen, blant annet har den en optimal vektfordeling på 50:50 som ligger lavt i bilen, forteller Farber som lover kjøreglede.
Det skimter igjennom at Honda har villet noe med sin kompakte elbil. Vi kjenner knapt til noen andre biler enn Porsche som leveres på superdekkene Michelin Pilot Sport, men Honda E gjør det. Videre er den satt opp med noe så eksotisk som ulik dekkbredde foran og bak i begge versjoner den leveres i. Testbilen er mest påkostede Advance-versjonen som er satt opp med 17-tommere i dimensjonene 205/45 foran og 225/45 bak. Mikset dekkbredde er mest utbredt på raske sportsbiler med fokus på høy kjøredynamikk.
I Honda E bor det en elektrisk motor som yter hyggelige 154 hestekrefter og et enda hyggeligere dreiemoment på 315 Nm. Honda oppgir en rekkevidde på 22 mil, og batteriet kan hurtiglades til 80 prosent på 31 minutter med en 50 kW-lader.
Fullspekket
Med et rulleblad fra egen ungdomstid i Honda Civic, blir det en uventet gjensynsglede å stirre inn i øynene på Honda E. Hva har vi i vente? Interiøret er forbløffende lunt og innbydende, tross en definitiv moderne stil. Lekker stoffkvalitet og et lekkert trepanel over hele dashbordets bredde danner rammen.
Men mest oppsiktsvekkende er skjermene som strekker seg fra dør til dør. De utvendige speilene er byttet ut med kameraer som vises på de ytterste skjermene. Gjengivelsen av det som skjer på utsiden er suveren. Også sladrespeilet viser et kamerabilde som fryder.
De andre skjermene er for all øvrig informasjon, underholdning og så videre. Her kan til og med en spillboks kobles til mens man venter på ladestasjonenen. Advance-versjonen er fullspekket med nyttige og fornuftige assistansesystemer. Det skal litt til for å savne noe her, la oss ta 230 Volts-uttaket som et eksempel på en uvanlig detalj.
Selger til rekord i vårt område
Kreftene skal gi en spurt til 100 km/t på 8,3 sekunder, men i virkeligheten føles den kvikkere på grunn av elmotorens karakteristikk. Kreftene kommer spontant på kommando, og da er det også mulig å kjenne at den trekker på bakhjulene.
Honda E er kompakt og lettkjørt, samtidig som den har komforten som en større bil. Den kan like gjerne kjøres med leken innlevelse på riksveier som å legge milene effektivt bak seg på E18. Hvis vi skal sette fingeren på noe, må det være plassen i baksetet.
Hvis det skal benyttes til å frakte familie og venner ville vi sjekket ut det for å være sikker på at det fungerer.
– Vi ser at Hondas kvalitetsrykte, i kombinasjon med design og et forbløffende utstyrsnivå til under 300.000 kroner, har truffet godt. Men det er ikke hele historien, fordi vi ser at Honda E appellerer ekstra i vårt område som bil nummer to – hos mennesker som ønsker design og stil. Gjerne det man kaller pene hjem som allerede har en større SUV eller elbil til lengre turer.
Uten å ha finregnet på antallet solgte, ligger vi an til å være forhandleren som har solgt flest av modellen her i Norden, avsluttet Farber som opplyser at Honda E koster omtrent 400.000 kroner i Sverige.