Helt ny X5 – eller tidenes facelift?

Publisert
6. juni 2018

I dag lanserer BMW en ny X5 som de kaller «helt ny». Det kan være mulig, men vi har våre tvil i og med at dagens generasjon ble lansert så sent som 2013/2014. Hvis det stemmer at nykomlingen blir fjerde generasjon X5, marker skiftet noe som ikke er langt unna tidenes korteste generasjon – som normalt er cirka 7 år i dag.

BMW er klare på nattens bilslipp markerer en helt ny X5, som blant annet har vokst 36 millimeter i lengden, 66 millimeter i bredden og 19 i høyden. Det kan peke på at de faktisk lot tredje generasjon få et ekstremt kort liv, noe vi syns er underlig i og med at det er en super SUV. Men det er ikke vi som bestemmer, og husk på at det på sikt er varslet en X7 som er enda større…

Det mangler heller ikke på ekstremt mye nytt, blant annet vil X5 for første gang kunne utstyres med en dedikert Off-Road-pakke med luftfjæring på begge aksler som gir inntil 80 millimeter med ulike nivåer, ekstra instrumenter, skliplater under og fire ulike kjøremoduser. I andre retning vil vil xDrive få mer betoning på bakhjulsdrift hjulpet av diffsperre for økt sportslighet. Som vanlig har vi valgt å benytte BMWs egne og ypperlige illustrasjoner over alt som er nytt. Legg merke til at de innfører en vesentlig heving av førermiljøets innhold ved å ta i bruk Live Cockpit Professional. På den praktiske siden vil «nye» X5 kunne leveres med en tredje seterekke fra desember i år. Ved lansering vil det kun være fossile motorer å velge mellom, men kjenner vi BMW rett med sin aggressive drivverksfilosofi med vekt på hybrid og el, vil det bli endringer her.