Grønn og skjønn
- Publisert
- 26. mai 2021
Opel har lansert andre generasjon av melloklasse-SUVen Mokka, passende nok i en helelektrisk versjon. Vi tør påstå at den er et suverent alternativ fra Europa, om man ønsker å styre utenom flommen av likesinnede fra Asia.
Hva mener vi med det? Egentlig mange interessante faktorer av både estetisk og praktisk karakter som gir et forbløffende velutstyrt alternativ for klassen.
La oss ta designet først, det fremstår som det nye fremstøtet som Opel lover etter å ha byttet eiere. Med franske PSA i ryggen (eier blant annet Citroen og Peugeot) har de fått inn et friskt pust som har store ambisjoner for Opel. Med respekt for den lange arven hos Opel med mange ikoniske modeller, har PSA med tilsvarende lang levetid i bransjen og historie, sørget for en form som vekker oppsikt. Det merket vi godt under den lokale prøvekjøringen en solfull helg i mai. Folk snur seg etter røveren Mokka.
Hyllest til Manta
Nå skal fargekombinasjonen av «klassisk Opel-grønn» med sort kontrast på taket og panseret få en del av æren for oppmerksomheten. Grønnfargen er like herlig intens som 70-tallets ABU-sluk for fisking. Den brytes opp av den markerte kromlisten som følger takets form og fascinerer øyene.
Fronten er et kapittel for seg selv. Voksne kjennere vil stusse på at «det er noe kjent her». Den skal være inspirert av Manta. Intet mindre.
Med hjulene plassert i hvert sitt hjørne blir overhengene korte, kombinert med en raus bakkeklaring på 19 centimeter. Lekkert design på baklyktene og noe så uvanlig som svært effektive LED Matrix lys i fronten skaper en røff SUV som skiller seg ut.
Interessant kunde
Mokka-e leveres i fire ulike utstyrsversjoner hvor Ultimate er øverst. Med priser fra basismodellens Editon 287.900 kroner via Elegance og GS med små påslag, vil mange velge Ultimate til 329.900 kroner som er fullastet av utstyr.
– Ja, det er modellen som de fleste velger og slik vil det fortsette. Norske kunder er opptatt av utstyr. Her får man alle mulige komfortdetaljer ned til nøkkelløs betjening av bilen, Park&Go med selvstyrende parkering, LED Matrix frontlys og 18-tommers hjul, forteller Jonas Solberg som er salgskonsulent hos Bertel O. Steen på Rud.
Han forteller at den spenstige grønnfargen er standard, men andre farger og kombinasjoner selvfølgelig kan leveres. Likevel; Flere kunder enn først antatt har valgt grønn.
– Det er ikke like enkelt å spå kundegrupper, heller ikke for Mokka-e, fortsetter Solberg. Den første kunden min var en dame over 70 år. Så langt ser den ut til å appellere til mange i 35-40 årsalderen som er ferdig med barnevognen. Samtidig har vi også tidligere Opel-kunder som syns det er stas med den friske designen, og flere har vendt tilbake etter noen år med andre merker. Mokka-e har skapt en bølge av oppmerksomhet for Opel som oppleves positivt.
Velkjent under overflaten
Med basis i plattformstrategien til PSA-gruppen (nå under navnet Stellantis) sitter det en elektromotor foran på 136 HK som tar hele plassen foran. Det betyr ingen frunk til bagasje foran. Batteriet på 50 kWt ligger under bilen og tar i så måte ikke plass i bagasjerommet som er på 310 liter. For de som ønsker å frakte barnevogn, vil vi anbefale å sjekke om det fungerer.Den innvendige plassen er raus i forsetene, og barn vil kunne trives i baksetene på lengre turer.
Apropos turer, rekkevidden skal være 324 km (WLTP-normen). Batteriet kan lades opp til 80 prosent på kvikke 30 minutter, slik kan du legge ut på lengre strekninger uten større rekkeviddeangst.
I praksis
Med denne kunnskapen i bakhodet gir vi oss i kast med å bli kjent med Mokka-e Ultimate. Fra tidligere av er Opel anerkjent for sittekvaliteten i sine biler, og nykomlingen skuffer ikke. Ekstra generøs polstring og bekvem sitteposisjon med god sidestøtte er garantert. Når SUVen vekkes opp fra dvalen lyser de store displayene opp, et syn som vil få de fleste til å si «wow» for seg selv første gang. Her regjerer to skjermer på henholdsvis 10 og 12 tommer, sammenlagt 22 tommer som strekker seg utover i bredden. Grafikken og oppløsningen er god, samlet etterlater instrumenteringen et uvanlig godt inntrykk for klassen og prisen. Videre vil man legge merke til at Opel ikke har ryddet vekk alle knapper på midtkonsollen, slik at en må inn i menyer og displayer. For oss som fortsatt liker en fysisk knapp for lydstyrke eller klimainnstillinger har Opel svaret. De er fortsatt der.
Som vanlig starter man aldri en elbil i tradisjonell forstand. Man setter den i gir og glir av gårde uten antydning til lyd.
Og det er slik Mokka-e oppleves. En mellomklasse-SUV med gode gener. Den oppfører seg eksemplarisk for sin klasse, den føles solid og trygg på veien uten å være tung og lite responsiv. I stedet kan man glede seg over et chassis som er godt avstemt på styring og fjæring, uten antydninger til en overfølsom servo og stumpete oppførsel på ujevnt underlag. Til hverdagsbruk vil man absolutt ikke savne krefter. Den svarer hyggelig på kommando når du vil flette effektivt inn i rushtrafikken på E18, og sitteposisjonen svarer til manges ønske om oversikt.
Det er egentlig interessant hvordan ingeniører klarer å skape en såpass komplett opplevelse for prislappen. Hvis en snerten og overdådig utstyrt el-SUV eller elektrisk bil nummer to i husstanden står på handlelisten, bør Mokka-e absolutt være blant kandidatene. Gjerne i grønt med sort kontrast.