Mens bilene vokser i bredden og parkeringsplassene forblir trange, øker antallet parkeringsskader. Det kan være bulker, riper eller begge deler. Bilkosmetikk rydder opp i uføret.
Kilden til irritasjon over skjemmende sår kan være mange, enten man sneier borti sin egen portstolpe i stresset eller mister en ski på taket. De siste årene har det vokst frem en bølge av utstyr og lakk som gjør det mulig med mindre, lokale reparasjoner når slikt inntreffer.
SPILLER PÅ KUNDENS PARTI
– Arbeidet vi utfører blir gjort med NAFs anbefalinger, forteller Wilbert van Arkel som har drevet Bilkosmetikk på Hvalstad, Drammen og Oslo i 11-12 år. Ikke et eneste tilfelle er likt det andre av det vi får inn, og vi tar oppgaven med å gi kunden råd i hvert enkelt tilfelle på alvor. Hvis bilen er gammel og det er mye å tak i for oss, må vi se på det totale bildet om det er lønnsomt. For andre med nyere og kostbare biler blir det annerledes, forteller Arkel mens vi vandrer mellom nyere familiebiler som står inne til ulike småreparasjoner.
TREFFSIKKER FARGELESER FOR LAKK
I tillegg til at det er kommet mye sofistikert utstyr til å rette opp bulker med begrenset demontering av karosserielementer, har det skjedd svært mye innenfor lakkering. – Vi bruker en fargeleser som er koblet sammen med blandemaskinen som bruker kvalitetslakk fra Standox. Leseren er i stand til å gi match med 90 prosents treffsikkerhet, og det er godt utenfor hva er vanlig øye er i stand til å oppfatte, forklarer Arkel. Ut fra hvor skaden befinner seg og som lakkeres, kommer erfaring med slikt inn i bildet. – Kundene bestemmer selv hvor omfattende nivå de vil ha på småreparasjonene og lakkjobben. Vi kan strekke lakken videre ut fra skadestedet for jevnere overgang på andre flater, men med nevnte treffsikkerhet på fargen er et slikt behovet dempet en del i dag, mener Arkel. Blant det som er mest krevende, er fargeforskjellene som oppstår etter mange år mellom plast og kunststoff kontra stål.
RUST SENDES BORT
Prismessig ligger småjobber fra 1500 kroner, og prisingen er basert på faste priser. Hvis det er rust eller andre elementer i tillegg, vil det regnes inn. Terskelen for rustskader vurderes etter grad, har det gått for langt og det skal fikses, blir dette satt bort til samarbeidspartnere. Arkel forteller videre at avdelingen på Hvalstad er den som har flest kunder, så kan man jo selv tenke hvorfor.