Gi bilen en sunn utblåsning

Publisert
27. desember 2017

Hvis du får et av disse symbolene på dashbordet, kan det finnes en enkel løsning utenom en drøy verkstedregning. Hvis du tør å tråkke litt ekstra på gasspedalen.

På vinteren er det større fare for at bilen (les: motoren) blir daukjørt. Mange sesongpregede kaldstarter og korte kjøreturer hvor motoren knapt rekker å bli varm, er ikke ideelt. Ofte kan dette ende opp med at det lyser iltert fra en varsellampe på dashbordet. Men det trenger ikke bety verksted og tenners gnissel over en uventet utgift.

Dessverre er spesifikk varsel for tett katalysator ofte erstattet med «engine check» som vist nede til venstre. Hør med verkstedet ditt i så fall.

Det er nemlig slik at katalysatoren mistrives under forhold hvor den ikke blir «blåst ren» fra tid til annen. Sensorer overvåker tilstanden, og når den har vært utsatt for nok daukjøring øker faren for at den går tett. Sannsynligheten for at dette kan skje, øker med graden av småkjøring og lite kjøring på motorvei over en strekning som belaster motoren. Dermed lyser det rødt fra en lampe, og kanskje en varseltekst som ber deg oppsøke et verksted. Tidligere var det gjerne en egen lampe som viste et grafisk bilde av katalysatoren (se bilde), den er i større grad erstattet med at det bare lyser i «engine check», dessverre. Graden av hissighet i varslingen varierer fra merke til merke, og det i første rekke moderne dieselbiler med katalysator som er utsatt.

Kan varsle daukjøring: Hvis bilen gir dette varslet i klartekst, bør man prøve en forsiktig utblåsning før et bytte til ny og rådyr katalysator. Hvert fall om du vet at bilen er daukjørt…

Da vi overraskende fikk varslingen etter flere måneder med lokal daukjøring, tok vi en liten sjanse for å fikse problemet selv – etter råd av fagmann. Han spurte først om bilens totale kjørelengde, om den har fulgt alle servicer og ikke hadde ulyder, og mente følgende: – Ta en tur på E18 mot Drammen, få opp driftstemperatur og finn motbakker. Her øker du belastningen gradvis på motoren opp bakkene slik at den må jobbe mer enn normalt i korte «utladninger». Ikke plag motoren, la den bare få jobbe mer på turtall enn den kanskje er vant med, forklarte han. For vår del ga tipset underverker umiddelbart, lampen slukket. Fagmannens endelige råd var enkelt: – Gi gjerne motoren (under forutsetning av at den er sunn forøvrig)  litt ekstra gass innimellom når den er varm og forholdene på veien gjør det trygt. Tenk Tyskland hvor bilene oftest blir strukket ut på Autobahn fra tid til annen med fart som gir den nødvendige utblåsningen. Det er også sunt for ventilene å få blåst løs sotdannelser. Så slipper man varslingen i første omgang.

Hør med ditt eget verksted om de anbefaler metoden, for å være på den sikre siden. Det kan også være hensiktsmessig å sjekke instruksjonsboken, enkelte bilprodusenter byr på anbefalinger når katalysatorlampen tennes.