Annonsørinnhold

Fulltreffer med ny Suzuki hybrid

Publisert
16. september 2020

Hvis følgende elementer står på listen for neste bilkjøp; klasse­ledende rekkevidde for en hybrid, driftssikkerhet i en ferdig utstyrt SUV uten en drøss versjoner og tilvalg – er nye Suzuki Across trolig en innertier.

Ja, du leser riktig. Og det er mer på lager. Samarbeidene i bilverdenen kan være svært forvirrende enkelte ganger, men også et gode for forbrukerne. I så måte er Suzuki og Toyotas samarbeid et lykkeskudd. Det er slik at de har eierandel hos hverandre av ulike grunner.

Konkurransedyktig

Derfor dukker Toyotas RAV4 opp som Suzuki Across med identisk hybridteknologi, mens formene er noe endret med annerledes hekk og front. Dermed har Suzuki nå en romslig plug-in hybrid-SUV som har vært svært etterspurt, med egenskaper som gjør den svært konkurransedyktig.

-Vi har gjort det enkelt for kundene ved å tilby Across i kun én variant, nemlig med alt utstyr man ønsker seg. Den leveres kort og godt kun som toppmodell til en svært attraktiv pris i forhold til konkurrentene, sier daglig leder Espen Frium hos Berg Auto på Rud.

Toppmodellen takk: Suzuki har gjort det enkelt ved å tilby én modell, nemlig en fullspekket versjon. Da er for eksempel 19-tommers felger og kick-åpning av bakluken standard.

 

Rekkevidden kan strekkes til 95 km

Frium har flere jokere i ermet.

– Rekkevidden på batteridrift er oppgitt til 75 kilometer (WLTP-normen) – Across er utvilsomt den blant konkurrentene som kjører lengst på strøm. I den internasjonale og angivende WLTP-testnormen ligger det en modul som tilsier motorveikjøring i 130 km/t, det er ikke normalt her hjemme. Hvis den utelukkes vet vi at Across har en effektiv rekkevidde på 95 kilometer med normal norsk bruk, fortsetter han.

 

Snill gassfot belønnes: Den oppgitte rekkevidden er ekstremt god i seg selv, og dropper man vill fart på motorveien kan man klare opptil 95 kilometer på en lading.

 

I praksis

Så, hvordan oppleves Suzuki Across på veien? Vi tok like godt en tur med den. For det første, ikke forvent en sinke. Den er utstyrt med en 2,5-liters bensinmotor og to elmotorer som gir en samlet effekt på 306 hestekrefter. Mer enn nok til norske behov og forhold. Akselerasjonen til 100 km/t tar 6 sekunder, og med firehjulsdrift vil den sørge for retningsstabil og effektiv akselerasjon på glatt føre også.

Vi erfarer raskt at de elektriske motorene er kraftig nok til å fungere under normale forhold, uten at bensinmotoren slår inn. I hvert fall om man er myk på gassfoten. Alternativt griper du etter kjøremodus-velgeren og setter den i EV mode, en av fire moduser, da er den låst til å kjøre elektrisk. Det er stille og bekvemt.

 

Lett å trives

Naturlig nok sitter man høyt med ditto god oversikt over trafikken. Komforten er utmerket og kvaliteten i Across oppleves helstøpt. Den oppleves egentlig heller personbilaktig i måten den bringer oss gjennom en lørdag på kryss og tvers av Asker og Bærum. Det gjør

En moderne Grand Vitara: Espen Frium hos Berg Auto på Rud ser stort potensiale i helstøpte Across. Mye tyder på at den vil bli en suksess som Grand Vitara var i sin tid.

En moderne Grand Vitara: Espen Frium hos Berg Auto på Rud ser stort potensiale i helstøpte Across. Mye tyder på at den vil bli en suksess som Grand Vitara var i sin tid.

oss rimelig trygg på at den vil fungere ypperlig på lengre turer, uten å tære på sjåførens krefter.

Omfanget av standard utstyr er som sagt stort, det er så og si nesten ikke noe å bestille i tillegg. Moderne sikkerhets- og trygghetsfunksjoner er på plass, moderne skjermer for informasjon og innstillinger er intuitive og lettbetjente.

– Vi har valgt å følge resten av markedet med å tilby navigasjon ved hjelp av Google Maps eller Apple. Det er en løsning som fungerer mye bedre med alltid nyeste kart for hånden, dermed slipper man tidskrevende og dyre oppdateringer som for få år siden, forklarer Frium.

Så mangler det heller ikke på forventninger til Across hybrid hos Suzuki.
– Vi har ikke annonsert noe ennå, men likevel har det vært en oppmerksomhet gjennom svært gode tester og rykter. Dermed har vi allerede solgt omlag 15 biler lokalt, av en samlet pott på 800 biler for hele Norge i første omgang. Jeg kan love at det vil bli et dragsug etter disse når vi starter salget for fullt, avslutter han.

Toppmodellen takk: Suzuki har gjort det enkelt ved å tilby én modell, nemlig en fullspekket versjon. Da er for eksempel 19-tommers felger og kick-åpning av bakluken standard.

Suzuki Across plug-in hybrid, 5 seter

Systemeffekt: 306 hestekrefter - Girkasse: Trinnløs automat
0-100 km/t: 6 sekunder - Toppfart: 180 km/t
Bagasjeplass: 500 liter - Lengde: 4, 63 meter
Bredde: 1, 85 meter - Bensintank: 55 liter

Pris fra 549 900,-