I den grad bemidlede kan handle bil fra øverste hylle, finnes det også en angstfaktor i den idyllen. Du har bestilt nye Ford GT, men før den bli levert får du vite at den vil komme i en enda mer grom versjon. Da blir det sirkus.
Det er liten tvil om at utvalget og tilveksten av superbiler aldri har vært større. Og kundene nøler ikke, ofte er nye superbiler utsolgt før de engang blir kjent. Det blir gjort ved at gode kunder inviteres inn lenge før andre, og får muligheten til å handle eksklusivt. Men det viser seg stadig oftere at dette privilegiumet har en liten hake ved seg, produsentene lanserer nesten like ofte en spesialversjon en god stund etter premieren. Og da kommer tvilen snikende…
For kundene som stolt har sikret seg kontrakt på begrensede Ford GT, skjer akkurat dette nå med Carbon Series-spesialmodellen. Det blir en mer banefokusert versjon enn standard, som fortsatt vil kunne brukes i trafikken på normalt vis. Nå finnes det kunder som ikke er så opptatt av å harve på bane med dyrgripen, men for mange er det status å ha det aller mest spesielle.
Carbon Series betyr i korte trekk en vektreduksjon på 18 kilo gjennom felger av karbon, eksos av titan, hjulbolter av titan og bakluke av lettvektsmaterialer. Og la oss ikke glemme bortfall av koppholdere – det er litt synd med tanke på å dra tidlig hjemmefra med en kopp varm kaffe for en lang dag på bane…
Nå vil enkelte si at det ikke er rare greiene som skiller, men Ford har sørget for et eksteriør som oser vesentlig mer av naken karbon. Striper her og der, A-stoplene, spoilere, diffusorer og så videre. Dessuten sørger de røde aksentene for mer drama. Ford vil produsere én slik pr dag for kunder som er – ja – ekstra gode kunder…?