Glem dølle elsykler, i hvert fall om du henvender deg til italienske Bultaco. For enkelte vil det begynne å ringe kraftig i ørene av navnet – og det er ikke så rart. Bultaco er definitivt en av de legendariske motorsykkelprodusentene. Nå har de lagt seg i selen for å skape elektriske sykler, og det er gjort med en ånd som vekker oppsikt. Og la det være sagt, de er ikke trege – hvis du tør anskaffe en.
Bultaco. Leser man seg opp på navnet er det en broket historie. Forløperen til selskapet ble etablert i 1944 av Francesc «Paco» Bultó og het da Montesa. De gjorde stor suksess i roadracing, med mange store navn som førere. I 1958 ble Bultó uenig med ledelsen og sluttet, og startet opp Bultaco med flere av de tidligere kollegaene fra Montesa. Det gikk ikke lang tid før de lanserte en ny MC og i det første løpet la de beslag på 7 av de 10 øverste plassene. I 1988 døde Bultó og selskapet ble solgt, etter det fulgte en tid med trial-MCer.
Kalles motorsykler
I 2014 lanserte de nye eierne et helt nytt Bultaco, dog på samme stedet i Barcelona som den opprinnelige fabrikken fra 1958. Forretningsideen er å lage elektriske sykler, med en klar forankring i den rike MC-arven. Går du inn på nettsiden deres vil du blitt møtt av en artig attitude, de kaller de røffe, elektriske syklene «motorcycles». Her finner du fire modeller, Brinco R, RE, C og S – alle med ulike bruksområder men like barske for øyet.
Ny «gatemodell» kvikk som plombeløs moped…
Det er nye Brinco R-B som er mest interessant for de med et behov for en ekstremt kvikk elsykkel. Den vil mer sin trial-liknende oppbygging bringe sin eier til de mest utenklige steder, med en 2 kWs motor spinner den brutalt til 60 km/t og er klassifisert som en «assisted-pedalling bicycle» etter EU-normer. Nå vet vi ikke om noen norsk importør fordi det er klare begrensninger på hva som er lov å kalle en elsykkel, og det gir et redusert salgspotensial. Prisen uten spansk moms er satt til 3.300 Euro.
OBS: VÆR KLAR OVER NORSKE REGLER FOR ELSYKLER I TRAFIKKEN. DE SKAL NORMALT IKKE GI EL-ASSISTANSE TIL MER ENN 25 KM/T MED EN MAKSIMAL EFFEKT PÅ 250 WATT.
Originalen
PS: En liten vandrehistorie om grunnleggeren Francesc «Paco» Bultó. Det blir sagt at han ville begraves i sin Bultaco t-skjorte og med en solid innvoksing av mustasjen sin. Original til siste åndedrag med andre ord.