Annonsørinnhold

EN RULLENDE KJÆRLIGHETSAFFÆRE

Publisert
31. mai 2016

I 2012 innså yrkessjåføren Thor Pedersen (69) at det ikke var mulig å ta en u-sving. Han var solgt til det som skulle bli hans fremtidige livsledsager.

69-åringen er ikke helt sikker på når han så den robuste japaneren for første gang. En ting er derimot sikkert og visst; i 2015 skulle han bli én av de som på landsbasis understreket populariteten til Isuzu D-Max’en. I fjor ble nemlig pickupen kåret til Norges mest solgte med 984 registreringer, og er spesielt blitt en yndet arbeidshest blant entreprenører og håndverkere.

Pedersen er selv en erfaren håndverker og med en bakgrunn som murer i 12 år og yrkessjåfør i 44 år har det å sitte oppe i høyden vært en naturlig del av arbeidsdagen hans.

– Jeg liker det faktum at man får en helt annen form for oversikt over området og veien rundt seg når man sitter oppe i lastebiler eller i høye pickuper, sier Pedersen.

Første gang Pedersen bestemte seg for å gå for den populære pickupen, Isuzu D-Max, var da han kjørte ut varer til Drammen, den gang var det utgaven Arctic Truck som brant seg fast på netthinnen hans. I dag er han en stolt eier av en Double Cab Isuzu D-Max Magnum Edition – sin andre Isuzu så langt. Den har han fått testet styrken til ved blant annet å laste den med alt ifra parkett, flis, gulv til annet.

– Det som appellerte til meg med denne pickupen er at den er svært stødig og har stor trekkraft. Tenk at den har ett tonns lasteevne, samtidig som at den kan trekke opp til tre og et halvt tonn. Jeg husker selv den gangen jeg lastet pickup’en min med en stor europall med betongheller oppå hvor det hele veide vel 900 kilo. Det er helt utrolig at den kan trekke så mye.

”HEAVY DUTY”

Ifølge Hegnar og tall fra RSA i 2016 er pickup-markedet det sterkest voksende varebilsegmentet i landet vårt (+ 17 prosent). Totalt ble det registrert 3.975 pickup’er i Norge i 2015, og i forhold til 2014 kan Isuzu vise til en salgsøkning på 56 prosent. Hos Berg Auto forteller salgssjef Paal Zachariassen at de i fjor solgte 35 utgaver av Isuzu D-Max’en, blant annet til Pedersen.

– Siden vi har et godt utbygd veinett her i Asker og Bærum, appellerer nok ikke denne pickupen like mye til privatmarkedet som det den gjør for yrkesgruppene håndverkere og entreprenører. Det er som regel de som har gått for denne typen pickup, og den passer spesielt perfekt for dem, forteller Zachariassen.

”En muskelbunt på veiene, tøff i trynet, men i beskjeden i matfatet” – slik beskrives den populære Isuzuen av blant annet Byggfakta.

– På veiene er den ”heavy duty” og med det mener jeg at den tåler røff behandling, å kjøre offroad, samtidig som at den alt i alt har veldig gode kjøreegenskaper. Det at den er en blanding av arbeidsbil, samtidig som at den har komforten og fleksibiliteten til en vanlig personbil, appellerer til folk. Yrkesgrupper som jobber mye offroad er gjerne utsatt for vanskeligere kjøreforhold og trenger derfor en solid bil å komme seg rundt med. Sånn sett er denne pickupen perfekt, sier Zachariassen.

Vil nordmenn omfavne pickupen mer og mer? Vel, ifølge RSA bikker trenden mot at privatmarkedet nå får opp øynene for denne banebryteren, det være seg som bil nummer to i familien, bilen man kjører til hytta med eller generelt for de som bare har en aktiv livsstil.

VED LIVETS ENDE

Utenom at bilkjøring er listet opp som en av hobbyene til den tidligere yrkessjåføren, er Thor også lidenskapelig opptatt av å dra på rypejakt. Da synes han det er fint å ha en bil han kan stole på.

– Når jeg skal på jakt må jeg krysse både kjerre- og skogsveier og da er Isuzuen veldig fin å ha. Den starter når den skal, og jeg har aldri hatt noen problemer med å komme meg frem på vanskelige områder med den. Alt i alt er den veldig pålitelig. Derimot er jeg altfor glad i den til å ville kjøre offroad med den, sier Pedersen.

– Dette er nok en bil jeg skal ha livet ut, selv om den må dele pallplassen med kona mi, Vigdis, sier 69-åringen og humrer.

Berg Auto, Olav Ingstads vei 14, 1351 Rud, Tlf.: 67 13 07 27