Mye tyder på at moroa i LeMans-sirkuset vil stå mellom mer «normale» løpsbiler i fremtiden. Det er denne sinnataggen et klart signal på.
Frem til i fjor var det mye underholdning i LeMans- og WEC-serien (World Endurance Championship) med Audi, Porsche og Toyota som kjempet med lynraske (og ganske sære hybrid-) LMP1-racere. Så forsvant Audi, og Porsche har akkurat avsluttet sin siste sesong i serien. Dermed står Toyota igjen alene, og det blir liksom ikke det samme. Mens denne utviklingen har rullet inn over publikum, har det blomstret opp i klassene med biler man kan kjenne igjen fra sine respektive gatemodeller. I år har det stått mellom Ferrari, Porsche, Ford og Aston Martin. Det kjempes intenst og bilene er blitt raske og driftssikre. Og det er her sistnevnte vil lage rabalder med sitt nye racingvåpen. (Artikkelen fortsetter under bildene)
I går presenterte AM sin nye råtass, Vantage. Få timer senere slipper de nyheten om at de allerede har tilbaklagt 13.000 km med testing på bane av nye Vantage GTE. Inkludert to smertefulle tester på 30 timer hver. Det blir hevdet at utviklingen av gate- og racingversjonen har pågått parallelt – dog har ekspertene fra Michelin, Alcon bremser og Öhlins støtdempere vært med som viktige partnere for GTE-utviklingen. Det betyr at de har vinteren på seg til å få alt på plass før neste sesong, og iveren utstråler hvor viktig racing er blitt for AM som tar dette på blodig på alvor. (Artikkelen fortsetter under bildene)
Aston Martin har gjort det meget bra i WEC-racing med forgjengeren som hadde en selvpustende V8-motor. Det blir det en endring på, nye Vantage er utstyrt med en turboladet V8 som kommer fra Mercedes-AMG, og det vil gjøre at de kan holde tritt med de øvrige konkurrentene som har brukt turbo i tidligere sesonger. (Artikkelen fortsetter under bildene)
Så spørs det det om vi vil få se Vantage GTE i andre serier neste år. De har deltatt i Blanpain GT Series med Vantage V12 GT3 i et sirkus som inkluderer Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Lamborghini, Jaguar, McLaren, Mercedes, Nissan og Porsche. La oss håpe, det kan om mulig bli enda mer moro.