Dekkvett er forbløffende likt fjellvett

Publisert
14. november 2017

De som vanker i vinterfjellet med livet kjært, har også tatt fjellvettreglene til seg. Hva med å overføre denne visdommen i dekkvettregler?

Det frister å bruke lett omtolkede fjellvettregler når dekkskift treffer de fleste av oss for full kraft, som en overraskende storm til fjells. Det er nemlig visse likheter å spore når det første, årlige snøkaoset treffer for fullt i lavlandet.

Det er en gjenganger hver høst, kort fortalt. Og det kan være slemt av oss å påstå at det virker som mange har teflonpanne når temaet dreier inn på det første snøsjokket. Det er akkurat som etternølerne må se snøen dale i mengder, før de kommer på at det blir vinter hvert år. Og at de fortsatt ikke har byttet dekk – i tide. Da blir det kaos, både i trafikken og hos dekkhandlerne. Overrasket? Egentlig ikke vel?

 

Dagens dekk er blytunge, spar ryggen

Det er en kjensgjerning at stadig flere lagrer og skifter dekk eksternt. Det kan delvis forklares med komfort, men en mer sannsynlig forklaring er at dagens biler bruker større dekk som veier mye mer enn før. De er kort og godt ikke egnet for skift hjemme på tunet med en vaklete biljekk. Men det gjelder å bestille dekkskift før snøen kommer.

Vi syns det kan være lurt å spare ryggen mot tunge dekkløft hjemme på tunet, ofte i dårlige stillinger som ber om en kink. Det blir ikke bedre om skiftet må gjøres mens det snør i stresstempo i halvmørket. Klarte du å få hjulet helt innpå navet? Fikk du strammet alle hjulboltene skikkelig…? Dessuten: En sideeffekt av ekstern lagring hos fagfolk er en årlig dekksjekk. Hvis de ser at det er behov for å skifte ett eller flere dekk, blir kunden gjort oppmerksom på det. Og handler du nye dekk utenfor sesong, kan det også være penger å  spare, har vi erfart.

Snøkaos, Dekkskift, Trafikk, myke trafikanter

Dekkvettregel nr. 1: Planlegg at vinteren kommer når det passer dårlig, skift dekk i tide.

Det med andre ord ingen grunn til å er vente på snøen før dekkene er byttet. Før i tiden fristet det nok litt ekstra å drøye i det lengste, fordi vi brukte piggdekk som støyet mye, ga dårligere komfort og piggene skulle spares mot slitasje i det lengste. Dessuten var dekkene mye mindre og lettere å bytte selv. Dagens piggfrie dekk er mye bedre på alle måter, og forskjellen mellom sommer- og vinterdekk er ikke lenge like utpreget. Vårt budskap er dermed av det innlysende slaget: Hvorfor ikke skifte dekk før rukla og slippe sirkuset når den første snøen kommer? Tenke litt på fjellvettreglene i et skråblikk, og hvordan de formaner til å være smart før det er for sent?

Værsågod:

 

De ni vinterdekkreglene:

  1. Planlegg at vinteren kommer når det passer dårlig, skift dekk i tide
  2. Tilpass dekk til bilens egenskaper og bruksområde. Husk god mønsterdybde!
  3. Ta hensyn til at piggfrie dekk blir glatte på holka, piggdekk finnes fortsatt
  4. Vær forberedt på at det kan bli dyrt med dårlige dekk, selv på korte turer
  5. En gummimatte, et teppe eller en planke under dekkene gjør mirakler om du står fast
  6. Velg anerkjente dekkmerker. Kvalitet slår kilende usikkerhet – alltid
  7. Dekk er ferskvare som skal behandles riktig. Tenk på de som levende organismer
  8. Stikk innom forhandleren – det er ingen skam å spørre fagfolk om råd
  9. Spar deg for stress og ryggplager, bestill time på dekkhotellet før alle andre