Auto Elite på Billingstadsletta er en av distriktets eldste bilforretninger. Men færre kjenner til at de i sin tid dannet grunnlaget for det som er blitt Norges største frittstående bilkonsern.
Det er ikke mange andre bilforretninger som kan vise til å ha vært 27 år i samme lokaler. Auto Elite teller i dag 26 personer på Billingstad, mens hele Automobil-gruppen AS sysselsetter til sammen over 800 ansatte fordelt på 33 forhandlere av ulike merker. Dette er motoren i et konsern som samlet selger 14000 nye og brukte biler i året, og med ettermarkedet og andre investeringer omsetter de for 3 milliarder kroner i året.
Det som gjør Automobil-gruppen ekstra spennende er at det fortsatt er samme personen som grunnla Auto Elite i sin tid som driver det, og har bygget sten på sten, til det konsernet det er blitt i dag. I og med at konsernet består av en rekke frittstående forhandlere som er samlet i Automobil-gruppen, favner det også om mange merker. Auto Elite er forhandler for Citroen, DS og Honda, og Automobil-gruppen er den største forhandleren av Citroen og Honda i Norge.
– Målet for inneværende år er å selge 350 nye biler inkludert nyttekjøretøyer, samt et tilsvarende antall brukte biler. Det er ikke til nekte for at det er moro med Citroen, merket har vært med i disse lokalene hele veien fra starten. Merket opplever en sterk retur med mange spennende og interessante modeller, hvor de drivstoffgjerrige motorene fra PSA-gruppen gjør en utmerket jobb, forteller Ketil Eliassen som er daglig leder hos Auto Elite på Billingstad.
MASSASJE I SETENE
Han kan fortelle videre at nyttekjøretøyer utgjør en god andel av Citroen-salget, merket har modeller som blant annet Berlingo som tydeligvis treffer dette markedet godt. – Men det er modeller som nytenkende Cactus som er morsomme å vise frem, vi merker at kundene er nysgjerrige på en bil som har støtdempende puter på dørsidene, kamuflert som dekor. Det er ingen garanti for at man slipper parkeringsbulker helt og holdent, men det hjelper, sier Eliassen.
For de med store plassbehov som krever en 7-seter er nye C4 Grand Picasso valget som gir komfort og god plass. Med Lounge-pakken får kunden massasjefunksjon i forsetene og ekstra gode seter med behagelige Relax-hodestøtter. Hvis det er behov for frakt av store gjenstander, kan andre- og tredje seterad slås ned for et flatt gulv.
I disse hybrid- og elbiltider merker de ansatte hos Auto Elite stigende etterspørsel etter slike modeller. – C-Zero har hengt med en stund, og er blitt populær blant de med et behov for en snerten elbil til effektive turer. Men det er mer på gang hos Citroen som har enorme forskningsressurser, og det peker i retning av miljøvennlige modeller i tiden fremover. Vi forventer å se produksjonsmodeller av de forbløffende konseptbilene som har vært presentert de siste årene, mener Eliassen.
Han sikter da til modeller som blant annet den kommende utgaven av nye Aircross, en kompakt SUV med djerve former og proporsjoner. For de som liker store og romslige biler med vekt på komfort, er det lov å håpe på CXPERIENCE CONCEPT som ble vist i Paris nylig. Den vil definitivt kunne bringe arven av CX- og XM-modellene tilbake i hypermoderne form. Det er all grunn til å anta at disse vil bli tilgjengelige med hybrid- eller eldrift.
Tilliten går begge veier
Samtidig som Auto Elite har bygget sterke kunderelasjoner utad, har de ansatte som verdsetter arbeidsplassen. Slikt blir det fornøyde kunder og gullklokker av.
Leveringsdyktighet, service og kvalitet for kunden handler mye om kontinuitet i kulissene som gir forutsigbarhet. Vi sikter til stabile og gode arbeidsforhold for ansatte som gjør at de trives i jobben. Det legger grunnlaget for at de har lyst til å bli værende og bruke sin erfaring, det gir kundene visshet om at bilen er i gode hender.
I disse dager har Kjell Kobbergård (56) vært hos Auto Elite i 25 år og har i den anledning fått gullklokken.
– For meg har det gode miljøet betydd svært mye, og jeg fortsetter her, sier Kobbergård som begynte hos Auto Elite i oktober 1991. Det er hyggelig å se at mange av kundene kommer tilbake fordi de har tillitt til det vi gjør. Men likevel, det er klart det har skjedd mye siden jeg startet her, det er blitt mye mer elektronikk i bilene som gir mer kompliserte feilsøk, blant annet.
Det er ikke ofte vi bytter fordelerlokk lenger, for å si det sånn. Men bilene har fortsatt like mye mekanikk i form av slitasjedeler som må byttes, avslutter Kobbergård.