Full oppbremsing hos Bugatti

Publisert
31. januar 2018

Bugatti gir avkall på gammeldags teknologi i jakten på det perfekte.

For å leve opp til navn og rykte må Bugatti strekke seg litt lenger enn de fleste. Og stort sett er det liten tvil om at de gjør en bra jobb i så måte. Men det er alltid noe å hente ut av detaljer, som kjent bor djevelen akkurat i disse. Med 1.500 HK er dagens Chiron allerede svært godt utrustet for å stoppe, kalipperne er produsert av hele blokker med aluminium for effektiv oppbremsing, men alt kan gjøres bedre. Og det er det selskapets kloke hoder nå presenterer. (Artikkel fortsetter under bildet.)

Vær så god. En gigantisk skjønnhet i titan som langt på vei halverer vekten fra alu.

I et samarbeid med Lazer Zentrum Nord i Hamburg er det utviklet en prosess for å 3D-printe bremsekalippere som blir bransjens største – for sikkerhets skyld av kostbar titan som har suverene egenskaper for formålet. Det tar 45 timer å «skrive ut» en kalipper som deretter går gjennom en herding med 700 graders varme. For å gjøre prosessen fullkommen går det med ytterligere 11 timer for etterbearbeing av titaniumet, som er av beste kvalitet. Det brukes normalt i romfart i områdene med mest stress som vingefester og rakettmotorene. Til slutt må vekten nevnes, de enorme titankalipperne veier kun 2,9 kilo mot aluminium som veier 4,9 kilo. Med mindre uavfjæret vekt på hvert hjul forbedres kjøreegenskapene mye. Det er ikke sagt når de nye bremsene vil bli tilbudt kundene.

Det er ikke så dumt å ha mest mulig stoppekraft med en slik bak setene, 16 sylindre og 1.500 HK.