Udrikkelig Bollinger

Publisert
1. desember 2017

I stedet for å drikke denne Bollinger´n er den fullt kjørbar. Helt elektrisk.

Det bor et snev av humor i pressemeldingen fra New York-baserte Bollinger Motors, hvor de skriver «The Bollinger B1 is a no nonsense back-to-basics all-electric sport utility truck (SUT) with exceptional off road capability». Altså stikk motsatt av champagnen som det er desto mer fuzz rundt – ref. James Bond.

Bollinger skal visstnok ha fått en del oppmerksomhet under årets Los Angeles Auto Show. Kanskje ikke så merkelig siden det går noen elektriske biler i staten, og de er hektet på SUV generelt. Bollinger hevder at de byr på verdens første elektriske SUT (Sport Utility Truck) med eksepsjonelle terrengegenskaper. Selskapet grunnlegger Robert Bollinger sier at det er en 40 år gammel drøm som er blitt virkelighet.

Takets bakre del kan fjernes for riktig friluftsstil.

Chassiset er bygget i aluminium i en struktur som skal gi styrke for å takle tøffe tak i terrenget, og beskytte batteriet. Understellet er konstruert for ulendt terreng med 10-tommers vandring og mulighet for å frikoble stabilisatorstagene når det virkelig røyner på. Mud Terrain-hjulene måler solide 285/70×17, og bremsene sørger for å generere strøm. Vekten er 1.600 kilo, og med elektromotorer foran og bak som yter 360 HK blir den kapabel til å aksellerere til 100 km/t på under 5 sekunder. B1 vil utstyres med to batteripakker, 60 eller 100 kWt – og kan lades på 220 Volt. Det gir rekkevidder på henholdsvis 19 eller 32 mil.

Designen er tvers igjennom minimalistisk. Det inkluderer interiøret. Bollinger forklarer at dette er et kjøretøy ment for røffe tak blant friluftsmennesker som setter funksjonalitet i første rekke. Derfor er også Bollinger utstyrt med praktiske detaljer.

Hvis det blir knapt med to dører, kan det være verdt å se på den varslede versjonen med 4 dører. Som på kjøpet er noe mindre røff i kantene, syns vi.