BMW pusher grenser med italiensk ikondesign som kan bestilles

Publisert
16. april 2018

På 80-tallet slo Memphis Group seg opp som en toneangivende designinspirator. De signerte for en rekke ideer som ga gjenklang i møbelverdenen med uvanlig former, materialer og grafiske elementer. BMW og Garage Italia Customs har gått løs på i-modellene med denne inspirasjonen i bagasjen.

Vi kommer ikke rundt det enkle faktum at Lapo Elkann som leder Garage Italia Customs er en skrue selv – han er barnebarnet til den originale og styrtrike industrimagnaten Gianni Agnelli som var styreformann og storeier i Fiat og dermed en del av Ferraris historie også. Mens broren til Lapo tok over roret i farfars skute, har Lapo levd et villere liv som etter hvert har ført ham inn i designverdenen som et stort navn. Og på et vis fant BMW og Elkanns Gararge Italia Customs tonen i løpet av de siste årene blant annet via i8 Futurism Edition-modellen. Noe som nå viderføres og har gitt bilene som vises her. Før du leser videre under bildene – hvis det lokker med en MemphisStyle Edition BMW i3 eller 18 – kan de bestilles fra Garage Italia Customs… Bare så det er nevnt.

Ga ville arbeidstider: Prosjektet med MemphisStyle Edition BMW i3 og BMW i8 ble gjort på fem utrolige uker. Det som skal sies om denne innsatsen er at alle formene har en ekstrem utregning av plasseringen, for å unngå tilfeldigheter. Arbeidet med å maskere før lakkering er et kapittel for seg selv etter sigende, og det er benyttet inntil 8 lag med lakk.

Memphis Group oppstod i 1980 med designfantomet Ettore Sottsass (1917-2007) som leder, og gruppen skulle raskt bli lagt merke til med den sterke inspirasjonen fra Art Deco, Bauhaus og Pop Art. Det ga grunnlag for å skape djerv og svært fargefull design som skulle vare frem til 1988 da Sottsass som begynte å bli godt voksen, avviklet selskapet.

For å være ærlig: Etter en time i kupeen på viste i8 ville de fleste trengt en pause. Det er ganske intense form- og fargesammensetninger… Det er brukt overveiende Alcantara og Foglizzo skinn.

Parallelt hadde han også arkitektselskapet Sottsass Associati som lever i beste velgående med medlemmer fra Memphis Group. De senere årene har designen og inspirasjonen fra denne gruppen kommet tilbake, hovedsaklig gjennom mote fra Dior og Missoni. Vi antar at det er her Elkann har plukket opp vibben og hentet BMW inn på banen.

i3 er ikke noe snauere i avtrekkeren – helheten er intens – akkurat som mye av designen fra Memphis Design.

Hvis du spør hvorfor BMW gjør slike krumspring, blir vi bort i mot svar skyldig. Vi mistenker at dette er en måte å flytte grenser og oppfattelser av former og proporsjoner, med tanke på at fremtiden skal fylles med drypp for å utfordre sansene våre. På den måten forberedes vi bilkunder med det uvante og forberedes på neste runde med frekke i-modeller. Og så har det en ren PR-effekt i tillegg til at kunder kan bestille et slikt designikon, selvfølgelig.