Når Birger N. Haug valgte å satse på en rendyrket Hyundai-forretning på Fekjan, lot de energiske mennesker slippe til. De nye kollegaene Christopher og Thomas ønsker å utgjøre en forskjell innen bilsalg.
Christopher og Thomas danner tospannet som skal fronte salget og sørge for at bestanden av Hyundai øker i Asker og Bærum, sammen med plassjef hos Birger N. Haug, Kjetil Skogheim. Christopher er et ubeskrevet blad som er sulten på suksess innen bilsalg, mens Thomas er en dreven salgskonsulent på bil. De tre har et stort felles mål: Å spre det glade budskapet om fortreffeligheten med Hyundai, og ønsket om å ha de mest fornøyde kundene. Vi har snakket med de energiske salgskonsulentene om hvordan de skal lykkes med det.
Kona-rush i Asker
Det er ingen tvil om at bilprat vil fylle mye av tiden. For sikkerhetsskyld er de også naboer når de ikke er på jobb. Dermed forsterkes risikoen for å havne i en livsstil hvor jobben blir en affære på 24/7-basis.
– Det vil bli mye jobbsnakk, også privat, tror Christopher som har fortid som aktiv fotballspiller.
– Det er jeg helt sikker på, svarer Thomas. Men jeg tror også at vi kommer til å bonde over fotballkamper på TV selv om vi heier på ulike lag.
Men der det hersker uenighet om hvilket fotballag som er best, er de desto mer samstemte om arbeidet med Hyundai.
– Hyundai er ikke merket man ser mest av langs veien, sier Christopher. Men det blir det en endring på med den elektriske versjonen av Kona som vil leveres til kundene fra sommeren. Thomas skyter inn at det står 12-13.000 personer på liste som ønsker bilen. – Det er jo en del av moroa med Hyundai, man får en klar fornemmelse av å arbeide med fremtidens billøsninger- og teknologi allerede i dag, sier han.
Kundene blir sjokkert
På spørsmål om hva de mener om Hyundais øvrige styrker har de ulike tanker.
– Jeg anser at det er uhyre viktig for fabrikantene å ha fremtidens drivverk slik Hyundai har.
De har tradisjonelle motorer på fossilt brennstoff, hybrid, plugg-inn-hybrid, elektrisk og hydrogen – hele pakken, sier Thomas med en sikker mine.
– Enig i det, samstemmer Christopher og legger til: – Dessuten har de lagt enormt mye i å utvikle en helt ny opplevelse av kvalitet og design.
– Helt klart, vi opplever daglig at nye kunder kommer inn og prøver Ioniq i elversjonen. Og det er innlysende at de har gått en runde med ulike merker, fordi de ofte er ganske sjokkert over Ioniq – som de kanskje ikke har hatt så store forventninger til. De sier med et stort smil at det oppleves som en ordentlig bil, som til overmål er romslig, fortsetter Thomas.
Christopher trekker frem den østlige kulturen som preger produkter og tjenester.
– I tillegg til å være ekstremt kvalitetsbevisste, skinner det likevel gjennom en tillit og respekt som er gjennomgående merkbar. Det er som de er mer opptatt av å tilby fornuft enn å hive seg på statusracet som preger vesten i stadig større grad, mener han.
Kommer en hydrogen-joker neste år
Begge vet det vil bli travle tider fremover. Den kompakte SUVen Kona vil være utstilt i en bensinversjon fra medio november, dermed kan de som ønsker en slik handle. Men det forventer et enda større innrykk av nysgjerrige.
– Vi får daglige telefoner fra kunder som står på listen for elversjonen. De vil se nærmere på bensinversjonen som er nær identisk. Vi vet den vil svare til forventningene og dermed sørge for enda flere interessenter, forklarer Christopher.
– Det er her nøkkelen ligger, fortsetter Thomas. Det vil bli en økt bevissthet for Hyundai gjennom Kona og Ioniq, som også lanserer en helt ny SUV til neste år som vil ha hydrogendrift. Det vil forbause oss litt om den kjøpesterke gruppen i Asker og Bærum lar den gå upassert, fordi her vil man få alle fordelene som de elektriske bilene hadde til å begynne med, avslutter Thomas.