Vika, Oslo: Når Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV) trommer sammen bransjen til oppsummering av bilåret 2019, er tallenes klare tale tydelig. Elbiler selger som besatt, men totalbildet og fremtiden er vesentlig mer kompleks.
Først må den store virkeligheten nevnes; bilsalget totalt i Norge gikk ned med 3,8 prosent i fjor, til totalt 142.381 biler målt mot 2018. Derav stod elbilene alene for 60.316 biler, en oppgang på 30,9 prosent. Hvis vi skal spekulere i nedgangen, kan den delvis tilskrives usikkerhet blant bilkjøperne. Med usikre signaler om bomavgifter, gratis parkering, momsfritak og enda lengre rekkevidde på kommende elbilmodeller, har nok mange vært usikre på hva som er best egnet sine behov. Det har skapt nøling med å ta kjøpsbeslutninger. En annen og minst like viktig faktor er at mange hybridmodeller forsvant fra markedet i påvente av erstatningsmodeller som var bedre tilpasset den nye WLTP-normen. Ladbare hybrider gikk dermed ned med 27,3 prosent mot 2018, mens rene hybrider gikk opp med 7,5 prosent.
Skifte i toppen
Tidligere har Volkswagen og Toyota kjempet side om side for å selge flest biler i Norge, og i år vant VW. Men det var på nære nippet for tyskerne at de ble slått av Tesla totalt, dermed måtte Toyota ta til takke med tredjeplassen.
Volkswagen solgte 18.949 biler, Tesla 18.798 og Toyota 14.885. Hos VW var det e-Golf som dro lasset med øvrige Golf-varianter, hos Tesla var det nye Model 3. Det gjør de også til Norges mest solgte bilmodeller. Tredje mest solgte bilmodell er ikke uventet Nissan Leaf. Dermed må det kunne sies å være heller elektrifisert i modelltoppen. En annen nykommer som slo hardt til var Audi e-tron med 5.377 solgte enheter. De som bor i sentrale strøk vil nok tenke at det er også de nye bilene de ser oftest om dagen. Det må tillegges at BMW i3 er blitt en gjenganger over tid, alene stod den for nesten halvparten av BMWs totale salg på 10.330 biler i Norge i fjor.
Bensin stupte, diesel holder «stand»
Hvor er det så blitt av bilene på fossilt brennstoff og hybridene? Salget av bensinbiler stupte med 31,4 prosent og mer enn diesel som gikk tilbake med «kun» 13,1 prosent. Det er også spesielt for 2018, siden diesel har stått for størst tilbakegang fra før. For hybrider stod Volkswagen og Toyota som vanlig for en høy andel av dette markedet, RAV4 sørget for nesten 5.000 biler alene, Yaris nesten 3.000. I denne kategorien har Volvo kommet sterkt på banen med XC60 og V60, mens Mitsubishi solgte som «normalt» svært mange Outlander.
Skoda sniker seg inn
Det finnes et interessant punkt på statistikken, og det er Skoda. De er uten el- og hybridmodeller men er likevel godt representert med en niendeplass på merkelisten. Av 6.991 solgte biler var 3.118 av de Octavia-modellen. Det er solide tall som vitner om kjøperens tanker om mye for pengene. Neste år dukker de første elbilene opp fra Tsjekkia, og det kan gi et solid løft for merket.
Radikalt skifte i 2021?
Men hva med fremtiden i OFV sine øyne? Ikke uventet ser man mot en ytterligere økning av elbilsalget ved at det fortsatt er billig å anskaffe og drifte relativt sett, og dels muliggjort ved at stadig flere merker og modeller er underveis med alternativer.
Videre er OFV et organ som driver utstrakt virksomhet ovenfor politikerne på vegne av bilbransjen som de representerer. De ønsker å være med i prosessene om hva vi skal kjøre i fremtiden, og da peker de på et stort, samlet usikkerhetsmoment. Nemlig stortingsvalget neste høst. Hvis det blir et resultat som i kommunevalget hvor de grønne gjorde et kjempesprang og samferdsel dominerte valgkampen, vil det definitivt forandre på dagens bilpolitikk. Det er et scenario hvor OFV mener at det vil komme en enorm grønn omstilling med et helt nytt avgiftsregime, omfattende bypakker/bompenger og utslippskrav. Dermed kan vi stå foran en virkelighet i oktober 2021 hvor regjeringserklæringen kan endre svært mye for bil og samferdsel.