Luksus topper bilsalget i Asker og Bærum

Publisert
11. februar 2020

Bilsalget i Norge er blitt en høyst uforutsigbar bølge av vinnere og tapere. I Asker og Bærum er det derimot en soleklar vinner i januar.

Vi følger utviklingen i det lokale bilsalget fra måned til måned her i Motormagasinet, og for den som fortsatt ikke har oppfattet virkeligheten i vårt område er tallenes tale veldig tydelig.

Som oppsummeringen vår av bilsalget i 2019 basert på statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV), er den nye januaroverikten hentet fra samme kilde. De henter også ut lokale tall som vi her har kikket nærmere på.

Nå er nok mange fristet til å dra en kvikk konklusjon og si at Tesla topper salget lokalt, men det er helt feil. I januar ligger amerikanerne helt nede på en 15. plass – etter Seat på plassen foran. Vi skal ikke dvele mye ved Tesla, annet enn at de har hatt store mengder med utlevering av Model 3 tidligere som plasserte de mye lenger opp. Nå er det en annen produsent som vinner hjertene blant bilkundene.

BMW leder salget totalt i Asker og Bærum med Audi etter og Toyota på tredje. Men brekker vi ned tallene er det ikke BMW som har den mestselgende modellen, det er Audi med den elektriske SUVen e-tron. Det ble totalt solgt 78 enheter i januar, og det er mer enn Toyota totalt med alle modeller som solgte samlet 66 enheter… BMW solgte totalt 106 biler (hvorav elektriske i3 med 30 biler), og Audi 82 totalt (se tabeller for Asker og Bærum fra OFV nederst). Ved nærmere ettersyn er det klart at BMW selger på et bredere modellutvalg enn Audi for tiden.

– Vi har hatt en hyggelig fremgang med e-tron som nå kan leveres i to varianter, henholdsvis 50 quattro og 55 quattro. Produksjonen av etterspurte 50 skjøt fart på slutten av 2019 og vi ble dermed i stand til å levere i forhold til forventningene, forteller Christian Holter som er Audis markedssjef hos Møller Bil Asker og Bærum.

Christian Holter, markedssjef for Audi hos Møller Bil Asker og Bærum.

– Med en motorisering på 230 Kw i stedet for 300 Kw som i 55-modellen, og en prisdifferanse på cirka 130.000 kroner, har vi truffet en bredere gruppe kunder. Firmabilkundene har kommet ned av gjerdet og mange som tradisjonelt ville ha sett på fossile eller hybride SUVer og stasjonsvogner har kunnet tenke helt nytt og velge 50-modellen. Vi har også hatt et gledelig tilskudd av nye Audi-kunder i tillegg til allerede etablerte, sier Holter videre.

Illustrerende bilde av Audi e-tron og salget for tiden.

Holter legger ikke skjul på at mange finner kvalitetsopplevelsen sammen med standardutstyr som quattro firehjulstrekk, luftfjæring og mulighet for hengerkrok svært forlokkende. Leveringstiden for en skreddersydd e-tron 50 er heller ikke avskrekkende, tre måneder klarer de fleste å vente.

-Det må sies at vi har noen biler på lager for rask levering, skyter Holter inn. På spørsmål om e-tron vil fortsette på toppen av «mest solgt i Asker og Bærum» for februar føler han seg komfortabel. -Vi ser allerede nå at det blir et vedvarende salg, i første omgang for februar. Det gir oss grunn til å håpe på samme utvikling utover våren kanskje, undrer Holter med et lite smil.

Motormagasinet vil rapportere om dette i begynnelsen av mars.

Her fremgår det tydelig at Audi e-tron er mest solgte elbilmodell i Asker og Bærum i januar 2020.

BMW topper salget lokalt med et bredere salg av modeller, totalt.