Bigger, badder and bolder

Publisert
19. januar 2018

Hva er det motsatte av små, elektriske biler? Svaret er enkelt: Nye og enorme Chevrolet Silverado 1500.

Amerikanere flest har slett ikke oppdaget gleden i elektriske småbiler, noe som syns tydelig med presentasjonen av den nye pick-upen fra Chevy. Det fysiske omfanget og tallenes klare tale overbeviser på alle måter.

Feirer stort!

Chevrolet fyller 100 år i år, og det skal feires grundig. Blant disse er nye Silverado som er et resultat av den største kundeundersøkelsen som er gjort av selskapet, over 7.000 personer ble spurt om hva en vassekte amerikansk pick-up må ha, og resultatet er nykomlingen.

Raffinerte tvers gjennom

Chevrolet har bygget mer enn 85 millioner pick-uper siden oppstarten. Og de bygger 4 millioner biler i året. Konkurrentene Dodge og Ford pumper også ut enorme antall pick-uper, kort og godt fordi slike biler ligger nært den amerikanske sjelen. Legg merke til at de ikke lenger er primitive firehjulinger med en enkel kabin, i stedet er de store som fjell med dobbelkabin med all tenkelig komfort.

Nye Silverado har fått noe mykere linjer utvendig som harmonerer godt med størrelsen på 5,8 meter, og ikke minst høyden på rundt to meter. Chevrolet har oppdaget at kundene har svært ulike ønsker for bilens utstråling, enkelte vil ha mengder av krom, andre en mellomting mellom det og den mørkere siden med sorte detaljer. Dette er det tatt hensyn til, på lik linje med variasjoner for interiøret.

10-trinns girkasser, lavere vekt

Men det er et annet område amerikanerne er like urokkelige på, motoriseringen. Det skal være stort med kraftoverskudd, og det kommer gjennom bensin og diesel. Sistnevnte lever i beste velgående, i motsetning til her hjemme. Og det er ikke snakk og sluggete, gammeldagse motorer. Moderne V8-åttere på 5,3 og 6,2 liter er utstyrt med siste skrik innen innsprøytning, og det er tatt i bruk moderne girkasser på 10 trinn for maksimal utnyttelse av krefter og dråpene med drivstoff. 6 ulike motorer er tilgjengelig. Et annet alibi for å få lov til å fortsette med fossilt drivstoff er mer moderne byggeteknikk. Nye Silverado er opptil 200 kilo lettere enn forgjengeren, uten å mistet den fryktinngytende faktoren. Og for de som ikke er klar over det: Stadig flere slike biler kjøpes i Norge av entusiaster og håndverkere. Det har nye og mer gunstige avgiftsregler sørget for. Sjekk på finn.no med egne øyne, verdige konkurrenter er Ford F-150 Raptor og Dodge Ram 1500.