Hvis vi ser bort fra nye Porsche 911 i LA, tok Audi mye av oppmerksomheten med nye e-tron GT concept. Helt fortjent spør du oss, coupé-formen med fire dører er blitt svært vellykket. Men beregn ventetid.
Audi har en massiv plan for utrulling av elektriske biler. Innen 2025 skal de ha tolv elektriske modeller i rekkene, og nykommeren inngår i planen blant SUVer, Avant og Sportback. Bilen i LA er et konsept, og vil nok bli noe nedtonet til produksjonsstart mot slutten av 2020. Produksjonstilpasning pleier gjerne å gå på detaljer uten å røre ved grunnformen. Heldigvis.
Det som gjør e-tron GT concept ekstra spennende er at den vil støtte seg til Porsches utviklingsprogram for elektriske biler. Det betyr blant annet at Audi vil ta i bruk tilsvarende 800 Volts teknologi som skal gi mange fordeler fremfor 400 Volt. Ladetid og rekkevidde er blant de mest interessante faktorene, men la oss ikke glemme at det også påvirker sportsligheten positivt. Det er oppgitt en ladetid på 20 minutter for 80 prosent av batteriet som tilsvarer omtrent 320 kilometer av totalen på mer enn 400 kilometer (WLTP).
Det dynamiske uttrykket vil understøttes av sportslige egenskaper. De elektriske motorene foran og bak sikrer firehjulsdrift – rimelig sikkert satt opp med tanke på mer drift på bakhjulene – og total ytelse er 590 HK. 0-100 km/t tar dermed 3,5 sekunder. Vel ser e-tron GT concept lav ut, den er det også. Batteriet er plassert nederst i bilen og gir et tyngdepunkt som matcher dagens R8.
Audi har videre tatt et krafttak med å benytte gjenbruksmaterialer i større grad. Og det er kun benyttet materialer basert på planteverdenen. Skinnet er til og med syntetisk for å unngå bruk av dyr.