Selger til gull på Rud
- Publisert
- 10. februar 2021
Bertel O. Steen på Rud står for en oppsiktsvekkende rekord. To av deres selgere gikk til topps i Norge for å ha solgt mest bil og nyttebil – to ytterligheter. Det er spesielt i et såpass tøft år som 2020, hvor salg gjennom menneskelig kontakt har vært mangelvare.
Selvfølgelig er det intern kniving på arenaen blant bilselgere om å selge mest, på lik linje med mange andre bransjer. Det er enkelt å briefe med tall, men bak disse ligger det mye mer arbeid og oppfølging enn mange forstår.
Vi tok en prat med Diako Mavlodi som solgte Mercedes personbiler til rekord, og Brede Hagen som gjorde det samme som selger for nytte- og varebiler på Rud. Vær så god bli klokere på prestasjonene deres i det landsomfattende salgskorpset til Bertel O. Steen.
Litt av en reise
Det er fascinerende med mennesker som er født med propell og stor arbeidslyst. I et møysommelig arbeid som tar årevis og er bygget på å legge stein på stein. Utrettelig. Arbeidet har et mål, nemlig bygge en egen kundeportefølje. Med Korona og tiltak for å begrense smittespredningen ble det plutselig en ny hverdag for å nå ut til kundene.
Det er nesten selvsagt at normale tilstander med kunder mellom utstilte biler ble plutselig mindre sannsynlig. Men i stedet for å ta lurven av Mavlodi og Hagen, ga det startskuddet for å snu på flisa og ta styringen.
Fra håndverk til salg
For Mavlodis del har reisen en ekstra dimensjon. Han er egentlig fra Gudbrandsdalen, og det var slett ikke opplagt at han skulle ende opp på Rud som storselger.
– Jeg spøker litt med akkurat det der. Men alt er mulig hvis man vil. Jeg var fascinert av biler allerede som guttunge, nye biler var ekstra spennende. Etter hvert kom jeg inn som lærling på biloppretterlinjen, men innså at bilsalg var mer min greie. I 2012 begynte jeg som ekstrahjelp med salg av Mercedes på Lillehammer, deretter ble det fast jobb frem til 2018.
På disse årene hadde jeg blitt kjent med folk i Bertel O. Steen og på denne tiden kjente jeg på konkurranselysten. Hvordan ville det være å konkurrere med de dyktigste i landet, forteller Mavlodi.
Det må ha gått bra, for allerede i 2019 ble han nominert som en av de beste, men kom ikke helt opp i et close race.
– Derfor smakte det ekstra godt ved å bli den som solgte flest biler i Bertel O. Steen i 2020 ved å gi full gass, og nekte koronaen å ta overhånd.
Skapt for salg
Hagen ble tidlig interessert i salg, og på et tidlig tidspunkt ble han gjort oppmerksom på snakkesaligheten han bar på. Via ulike salgsjobber tilegnet han seg erfaring fra salg direkte med kunder og via telefonsalg hvor han ble teamleder. Men så var det denne slektningen som jobbet i Bertel O. Steen med biler, og det trigget Hagen for å tenke videre.
– Det er fem år siden nå og jeg har ikke angret på overgangen. Salget av personbiler gikk bra for meg når jeg startet her, og jeg fanget opp en del kunder som ønsket spesielle modeller fra AMG. Det er noe eget på alle måter med topprodukter, også med salget som var mer målrettet og prosjektpreget, forteller Hagen.
Døgnjobbing
Da en kollega som solgte kjøretøy i næringsavdelingen sluttet, ble Hagen spurt om han ville prøve seg der. Noe han takket ja til.
– Prosjektsalg med næringskjøretøy er en helt annen måte å jobbe på. Kundene kan gjerne være daglige ledere som arbeider gjennom anbud med justeringer på antall biler, utstyr, modeller og så videre. Så kan det bli stille, før en bestilling på 30 biler kan lande. Eller ingenting.
Dermed er det klart at begge to er etablerte salgskonsulenter med erfaring. Men Korona skulle vise seg å bli en ny utfordring for Mavlodi og Hagen.
– Følelsen av usikkerhet ble raskt byttet ut med målrettet handling og lengre dager enn noensinne, sier Mavlodi. Hver gang en kunde prøver en bil skal den vaskes med sprit. Kunder skal følges opp. Lytte til behov. De sier de er usikre på fremtiden, hva er mest lønnsomt å kjøpe. Sørge for at de får tilbud. Lease eller kjøpe. Det blir mye telefonjobbing, og i praksis har jeg vært tilgjengelig hele døgnet. Men det er verdt det når kunden får se drømmen går i oppfyllelse, sier han.
Hagen nikker og innrømmer samme opplevelsen. Og tid har vært mangelvare som familiefar for to små hjemme.
– Samtidig som samvittigheten spiller deg et puss, har jeg ikke latt én eneste kunde gå ut av døren uten et skriftlig tilbud i hånden, understreker han.
Teamjobbing
De sier begge at det er med ydmykhet at de kaller seg vinnere. Det er nemlig snakk om mer enn 150 biler på hver av dem. Uten salgsstøtte, klargjørere, deltidshjelper, salgssjef Stian Haug på og kolleger på verkstedet som et stort team, hadde de aldri klart å utføre jobben.
– Det blir en livsstil hvor det er på sin plass å takke kona som stiller opp, avslutter Hagen som bryter opp av synet på en kunde som kommer inn av døren.